Hur skapar vi en flexibel och individanpassad vuxenutbildning?






När jag började jobba med vuxenutbildningen för drygt 20 års sedan, var vi mycket måna om att vuxenutbildningen skulle vara en del av Älvstrandsgymnasiet. Vi hävdade bestämt att det var viktigt att vuxenutbildningen skulle finnas i ÄBC:s lokaler. Idag ser det annorlunda ut, vuxenutbildningen har växt och vi har blivit trångbodda, vuxenutbildningen är lokaliserad i flera olika byggnader.

I det här blogginlägget ska jag tillåta mig att drömma. Drömmen är att få vara med och skapa ett  lärcenter i Hagfors, där all vuxenutbildning samordnas.  På lärcenter skulle det finnas fullt utrustade studierum och grupprum där eleverna kan studera både enskilt men framförallt mötas i grupper. Att studera som vuxen innebär många gånger mycket ensamarbete, på ett lärcenter skulle vuxna kunna träffas och diskutera, jobba tillsammans i större utsträckning än vad de har möjlighet till idag. Lärcentret skulle ha konferenslokaler där det lokala arbetslivet kan möta studerande och diskutera framtida kompetensbehov. 
Jag upplever att skola och arbetslivet i Hagfors har ett nära och bra samarbete idag, men ett lärcenter skulle vara en ytterligare utveckling av detta, det skulle vara en naturlig samlingsplats där nätverk byggs mellan skola och arbetsliv. I samarbete där utbildningar skräddarsys efter behov i företag och kommun. Jag drömmer vidare, lärcentret skulle ha generösa öppettider där elever har tillgång till lokaler veckans alla dagar. Lärcenter skulle också ge möjlighet för elever som studerar på universitet och högskola att göra sina tentor på hemmaplan i större utsträckning än idag. En annan viktig del som skulle finnas på lärcenter är studerandeservice med vägledning. 

Min förhoppning och övertygelse är att vi skulle skapa en mer flexibel vuxenutbildning som är individanpassad, det som skolinspektionen efterfrågar. Ett Lärcenter kan vara ytterligare ett steg till att nå ett av de prioriterade områden som ligger i Hagforsstrategin: Höjd kompetens på alla nivåer. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning