Cirkelmodellen

Just nu är vi på sluttampen av den kurs som vi alla inom skolan läser, Språk och kunskapsutvecklande arbetssätt. Kursen ger oss ny forskning, tips och idéer om undervisning och många bra konkreta uppgifter och arbetssätt. Vi har bland annat läst boken "Lyft språket, lyft tänkandet" av Pauline Gibbons. Boken kan jag rekommendera, den ger bra kompetensutveckling men den väcker också tankar och funderingar.
   Kursen har gett mig många funderingar på hur jag själv lägger upp undervisningen för andraspråkselever. Det som är bra med boken är att de arbetssätt som Pauline Gibbons förespråkar fungerar på alla elever, inte bara de som inte har svenska som modersmål.
   I årskurs åtta arbetar jag med argumenterande texter. Det slutgiltiga målet är att alla elever ska ha skrivit en argumenterande text samt hållit ett argumenterande tal. Deras text blir alltså det tal de också ska hålla.
   Detta vet jag är en svår uppgift för andraspråkseleverna som jag har i klassen. Jag valde därför denna gång att arbeta utifrån den cirkelmodell som finns presenterad i boken.
 
Steg 1 (Bygga upp kunskap om ämnet) Eleverna fick börja med att välja ämne, det de ska argumentera om. Det var sedan dags att bekanta sig med ämnet, att fånga upp så mycket kunskap som möjligt om sitt ämne. Här kunde andraspråkseleverna sitta i en egen grupp och använda modersmålet. De skulle bekanta sig med ämnets nyckelbegrepp.
 
Steg 2 (Modellera genren) Här visade jag på flera argumenterande texter från böcker och tidningar. jag visade hur texten ska vara uppbyggd och organiserad. Vi gick också igenom några texter med dokumentkamera.
 
Steg 3 (Skriva gemensam text) Nästa steg var att skriva en gemensam argumenterande text på tavlan. Jag agerade sekreterare och handledare, jag skrev det de sa. Jag föreslog andra formuleringar, tänkte högt, läste texten högt, korrigerade grammatik och stavning, vi ändrade och lade till. Texten var ganska kladdig när vi var klara.
 
Steg 3 (Att skriva självständigt) Det hade nu blivit dags för dem att skriva sin egenproducerade text. Eleverna hade nu inhämtat kunskap om ämnet, bekantat sig med genrer, skrivit en gemensam argumenterande text samt lyssnat när jag läst flera liknande texter. De skulle först skriva ett utkast  och efter respons redigera, här fungerade kamratrespons mycket bra. Jag bad dem också tänka på att den slutgiltiga versionen skulle visas upp och därför vara korrekt och snygg. Till de elever som behövde gav jag en stöttande matris som jag tog från boken. Det var inte bara de elever med annat modersmål som var i behov av matrisen utan flera andra också.

Arbetssättet passade mig bra och jag tänker arbeta på liknande sätt  när det är dags för nästa genre.  Det finns mängder av övningar att göra i de olika stegen, jag har bara valt några av dem.

Den stöttande matrisen finns på sidan 178 i boken av Gibbons, matrisen för bedömning av skriven text finns på sidan 180. Den kan man också ha stor nytta av.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning