Digitaliserade utvecklingssamtal


För många lärare har nu de flesta av vårens utvecklingssamtal genomförts. En tid då jag upplever att en del av eleverna försöker kliva fram och bli mer delaktiga i sitt lärande. De reflekterar mer och frågar om hur de ligger till. Ett sätt att stötta eleverna i detta är att ha elevledda utvecklingssamtal, vilket de allra flesta skolor använder sig av i någon form och har gjort under många år, så även jag. Jag har dock valt att även ha digitala inslag vid samtalen. Sedan hösten 2017 har mina elever fått göra en Powerpoint, numera Googles Presentation inför sitt samtal. Inspirationen fick jag från Ulrica Elisson precis som Helena Rönning som tidigare skrivit om att digitalisera utvecklingssamtalen. Ulrica som jobbar som digitaliseringsutvecklare på grundskolan i Leksand kommun och förstelärare inom digitalisering. Hon har en hemsida där hon delar många fina material, bland annat mallar inför utvecklingssamtal gjorda i Google Presentation. Hennes material är genomtänkt och välarbetat och har underlättat och inspirerat mitt arbete. Jag har bland annat hämtat frågeställningar från henne och gjort en egen presentation som eleverna fyllt i. Denna gång använde jag hennes nyaste presentationsmall och anpassade den för att den skulle passa mina elever. Här finner du Ulricas delade material:

https://sites.google.com/view/ullismaterial/startsida

Denna termin har jag på svenskan arbetat med hela årskurs 5 med förberedelser inför utvecklingssamtalen. Alla har fått göra en presentation i Google och lämna in i Classroom. Mina mentorselever har nu gjort detta för tredje gången inför sitt samtal. Till sitt förfogande har de fått ca 3,5 timme på sig att fylla i presentationen och sedan öva muntligt med en kompis eller på egen hand för att kunna presentera det på ett bra sätt.

Följande områden finns med i presentationen:
  • Vad man tycker om att gå i skolan
  • Trivsel
  • Vilka ämnen som är roligast/mindre roliga
  • En tillbakablick på terminen innan 
  • Elevens styrkor (minst 3 inom/utanför skolan)
  • Elevens arbetsinsats 
  • Elevens ansvarstagande
  • Hur de lär sig bäst
  • Hur de ligger till i olika ämnen
  • Vad de vill förbättra och hur
  • Mål inför nästa termin eller framöver
Under samtalens gång har det visat sig att eleverna har uppskattat att få förbereda sig på detta sätt. Många har framförallt gillat och uttrycker att de växt av att få bedöma sig själv genom att fylla i "min stege", det vill säga hur långt de upplever att de kommit i olika ämnen. Eleverna kan på ett enkelt sätt flyttat ämnena med hjälp av sitt finger dit de tycker att de ligger. Utifrån stegen har vi sedan diskuterat hur de tycker att de ligger till och hur de ska arbeta för att behålla och/eller förbättra sina kunskaper. Den har gett många intressanta diskussioner och är lättöverskådlig för alla parter vid samtalet. Jag har valt att inte låta eleverna se sina omdömen innan de gjort stegen för att jag ville att de skulle få tänka själva. Vid samtalet gör vi sedan en jämförelse mellan deras bedömning och lärares bedömning. Det har visat sig att både elev och lärare många gånger resonerar lika, vilket ytterligare kan stärka eller stötta eleven.




Jag ser flera vinster med att digitalisera samtalen. För det första blir de flesta eleverna väldigt aktiva och lägger ner tid på att tänka igenom alla punkter och skriva ner sina svar på ett bra sätt. De vill att presentationen ska se bra ut och att deras svar ska vara korrekt formulerade. Eftersom eleverna ska vara aktiva får de också öva på att tänka och resonera om sitt eget lärande vilket både är nyttigt och bygger upp elevernas självförtroende samt medvetandegör deras kunskaper och utvecklingsområden. De får även öva på att arbeta i Google Presentation utifrån en given mall. Vissa elever har ändrat bakgrund och typsnitt för att göra den mer personlig. Några har också lagt till egna punkter att ta upp. En annan fördel är att under själva samtalet har eleven tydliga punkter att följa och vårdnadshavare kan lätt följa med och ser vad eleven tar upp. En annan är att eleverna ofta kan den tekniska biten bra och får chansen att visa upp det för föräldrarna. Sammantaget ser jag att eleverna växer av en blandning av elevledda (elevaktiva) och digitaliserade utvecklingssamtal.

Inför kommande samtal vill jag att eleverna tar med några dokumenterade arbeten i sina presentationer. Det kan vara en film de gjort eller foton från något arbetsområde de arbetat med. Nästa gång ska också eleverna få skapa en egen presentation från grunden, för nästa år har alla en egen Chromebook vilket kommer underlätta arbetet!







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning