Dags att börja rensa upp i google ?

Nu i slutet av terminen kan det vara skönt att göra en liten upprensning i google inför kommande läsår. Jag tänkte komma med några tips på hur man enkelt kan rensa upp bland annat i sin mail, drive och classroom.

* Vi börjar med mailen: Många har en otroligt lång maillista i sin inbox och det blir lätt rörigt när man ska hitta något. Om du inte vill kasta bort dina mail (du kanske vill ha tillgång till informationen senare) så kan du lätt arkivera dem, på så sätt kan du söka upp informationen senare genom att söka efter sändare eller nyckelord kring innehållet. Om du skulle ändra dig så kan du ta dem tillbaka till din inbox. Är det väldigt många meddelanden som ska arkiveras så finns möjligheten att massarkivera dem. I youtubelänken berättar John Sowash lite om hur detta går till (han tar sedan upp att man bör se över vilka nyhetsbrev m.m. som man prenumererar på). https://www.youtube.com/watch?v=_F9JQRzpgns

Det finns ytterligare en rolig funktion i mailen, man kan "snooza" sina meddelanden. Använder du den funktionen innebär det att programmet skickar meddelandet till dig igen vid ett senare (av dig valt) tillfälle. Detta kan vara av intresse när du vet att du inte hinner ta itu med detta under dagen utan vill att meddelandet ska komma i morgon i stället. (Klicka i rutan före meddelandet, sedan på klockan i menyraden och välj tid/dag som mailet ska komma till dig igen).

* Gå gärna igenom kalenderinställningarna så du känner att du är nöjd med allt innan du går på semester (vad som ska synas etc.). Har man väldigt många classroom men tycker det blir rörigt i kalendern kan man bocka ur de classrooms man inte vill se hela tiden så det inte dyker upp i kalendern.

* För att organisera upp i driven bör man skapa mappar och inte ha en massa filer som ligger på första sidan. Ett annat sätt att få en tydligare struktur i driven är att ha olika färg på mapparna samt tänka sig för vad man döper dem till. Efter många år kommer din drive vara helt full med diverse olika mappar, undermappar  och filer du glömt bort vad de innehåller om du inte har tydliga namn. Även här kan du arkivera filer och mappar du inte använt på länge genom att skapa en egen arkivmapp.

* Finns ett classroom redan gjort och man har samma kurs nästa år är det lätt att spara tid genom att kopiera kursen och få ett nytt classroom med samma innehåll (OBS bara klassuppgifter kommer att kopieras INTE det som finns i flödet, temat eller personer). Klassuppgifter kommer att bli utkast i det nya rummet. 

För att organisera uppgifter i ett classroom använd funktionen att skapa ämnen (du kan döpa dem efter enheter i kursen eller uppgiftstyper/färdigheter). Det är också en fördel att ha en informationsdel högst upp för exempelvis allmän kursinformation, läsårsplan och skolverkets information. Tänk på att om du inte vill ha en massa filer di har rättigheten till som elever delat så måste du returnera deras inlämnade arbeten så att ägarskapet återgår till dem. Tänk också på att även classrooms kan arkiveras om du inte använder dem längre.

 Hoppas detta gav lite tips kring organiserande av dina digitala verktyg! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning