"Men du har inte sagt det till mig..."

"Men du har inte sagt det till mig..."

Ja, så sa en elev efter en gemensam instruktion av en lärare i helklass. Eleven visste inte vad som skulle göras och tyckte inte att han hade fått instruktion om det. Läraren berättade detta för mig, och denna replik har levt kvar hos mig. Den uttrycker hur elever kan uppleva det och den blir samtidigt en uppmaning till mig att tala så att eleverna tycker att det gäller just dem. Alla elever är olika och deras situation ser olika ut. Deras dagar ser olika ut och vad som hänt på rasten varierar. Hela tiden finns så mycket som påverkar hur elever upplever det som sägs och görs i klassrummet. Och min uppgift är att tala så att det gäller varje elev.

Samtidigt som det är en utmaning att nå varje elev blir det något spännande att sträva efter. Det är inspirerande och utvecklande att hela tiden vända och vrida på sin undervisning för att bli mer tydlig och för att få det vi gör i klassrummet att bli mer tillgängligt för eleverna. I detta arbete är det kollegiala lärandet värdefullt, vilket även andra lyft fram här i bloggen. Jag upplever att det kollegiala lärandet har gett mycket och vi har i tidigare skolutvecklingsprojekt fått dela med oss av konkreta undervisningstips i tvärgrupper där personal med olika profession som undervisar på olika stadier och i olika ämnen mötts. Det kan vara ett tips om hur man gör ett ämne tydligt i en förskoleklass som blir nyckeln för en undervisningssituation i år 7. Bildstöd kan för någon elev, som inte annars använder det, vara en hjälp att förklara abstrakta begrepp i no och so på högstadiet. Ibland kan det vara att arbeta estetiskt som öppnar upp för en elev att ta till sig ett arbetsområde. Variation,  öppenhet och vilja är nycklar till att göra undervisningen tillgänglig.

När undervisningen varieras och man försöker att hitta vägar att göra innehållet förståeligt kommer vi också närmare eleverna och det ökar möjligheten för oss att nå fler elever. Jag har en önskan om att eleverna, istället för att bara träna in och lära sig teoretiskt det ämnesstoff jag arbetar med, ska uppleva något i ämnet och att det då ska stanna kvar hos dem och berika dem. Tänk vilken härlig känsla när alla elever i en klass känner "Det här gäller mig!" Det är dit, jag som lärare, vill fortsätta sträva.


Bilder från ett arbete i so om historiska högkulturer.


På skolverkets hemsida finns många tips på hur man kan arbeta för att öka tillgängligheten i undervisningen. Här är en länk, men det finns fler sidor i ämnet på skolverket.se.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning