Ansvar, delaktighet och utveckling!

I min personliga presentation har jag skrivit om hur viktigt det är för mig att ha kreativa och aktiva elever. För mig hör det också till stor del ihop med att eleverna kan känna sig delaktiga i klassrummet och att det finns former för eleverna att ha inflytande i sin skolvardag. 
I läroplanen lgr-11 står under rubriken Elevernas ansvar och inflytande så här: "De demokratiska principerna att kunna påverka, ta ansvar och vara delaktig ska omfatta alla elever. Elever ska ges inflytande över utbildningen. De ska fortlöpande stimuleras att ta aktiv del i arbetet med att vidareutveckla utbildningen och hållas informerade i frågor som rör dem. Informationen och formerna för elevernas inflytande ska anpassas efter deras ålder och mognad. Eleverna ska alltid ha möjlighet att ta initiativ till frågor som ska behandlas inom ramen för deras inflytande över utbildningen."
När man arbetar som lärare i de tidiga skolåren är det viktigt att utforma en grund för hur eleverna successivt kan vara delaktiga och känna att de har möjlighet att ha inflytande i sin skolvardag. För att få aktiva elever tror jag också att inflytande och delaktighet skapar större motivation för lärandet. Eleverna ska kunna "äga" sitt lärande och berätta om hur vi gör när vårdnadshavare eller andra besökare kommer till klassrummet. En del i detta arbete är att ha olika forum där elevernas åsikter kan komma fram. Ett sådant forum är förstås arbetet med elevdemokrati i klassrummet som tex klassråd, matråd och elevråd och delaktigheten i hur undervisningen utformas. I detta blogginlägg tänker jag inte gå in mer på hur vi arbetar med dessa delar utan istället fokusera på hur vi arbetar med elevernas delaktighet inför utvecklingssamtalen.
Som många andra så har vi just nu period för vårterminens utvecklingssamtal och för mig som lärare vill jag också då ha aktiva elever på samtalen och arbetar med att eleverna får vara delaktiga i utformningen av utvecklingssamtalen. Vi har under några år nu arbetat utifrån en modell med bildstöd på utvecklingssamtalen. Vid de första samtalen i år 1 så använder vi kort med bilder på olika aktiviteter och ämnen som vi arbetar med i skolan. Eleven får välja ut fem kort som vi tillsammans samtalar runt vid utvecklingssamtalet. Nu när eleverna går i år 2 utgör bilderna ett stöd vid utformningen av ett manus som eleverna arbetar fram tillsammans med oss lärare inför samtalsperioden. På det viset blir eleverna mer medvetna om sitt lärande och vet i förväg vad utvecklingssamtalet kommer att handla om. På det här viset utgår alltid utvecklingssamtalet från hur eleven själv upplever undervisningen och sitt lärande. Jag som lärare får också syn på hur eleven själv upplever undervisningen och vad han/hon tex upplever som motiverande, svårt, roligt och utmanande. På själva utvecklingssamtalet leder 
eleven samtalet med stöd av mig som lärare utifrån sitt manus. Jag upplever att vi på detta sätt har fått utvecklingssamtal som känns mer meningsfulla och som både elever, lärare och vårdnadshavare ser fram emot! Det är eleven som är i fokus och det ska alltid vara just ett utvecklande samtal som fokuserar på det positiva och lyfter lärandet! 






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning