Kan det vara kul med bedömning?
Jag tänkte berätta om en positiv upplevelse när vi skulle arbeta med att skriva bokrecensioner i år 7 för några veckor sedan. Arbetet var ett avslutande moment i ett läsprojekt där eleverna hade läst en bok tillsammans i grupper.
När det var dags att skriva bokrecensionen fick eleverna sätta sig i grupper. Varje grupp var en tidningsredaktion som skulle skriva en recension tillsammans och dessutom hitta på ett namn till sin tänkta tidning. Till sin hjälp hade de sina Chromebooks. Ja, den här klassen har egna Chromebooks och det är så värdefullt i arbetet med att skriva texter. Arbetet kommer snabbt igång och resultatet blir mycket bra. Till sin hjälp fick grupperna också mini-whiteboards för att skissa ner idéer som dök upp under arbetets gång. Eleverna visste att texten skulle bedömas och att tidningsredaktionens uppdrag var att lyckas locka läsaren att läsa just deras recension. Två lektionspass fick de på sig, ca 120 minuter. Arbetet i grupperna flöt på mycket bra och det var roligt, för mig som lärare, att få gå runt och ta del av deras gemensamma skapande.
När det var dags för bedömning fick eleverna arbeta i sina "tidningsgrupper" och bedöma en recension i taget. Klassrummet delades in i stationer och vid varje station fanns fyra ex av samma recension i storlek A3. Till sin hjälp hade eleverna en bedömningsmall som de också hade tillgång till när de skrev sin recension. I mallen fyllde de i hur väl recensionerna följde kriterierna. Samarbetet kring bedömningen fungerade mycket bra och det blev seriösa diskussioner i grupperna. När de var klara med en recension flyttade de till ett annat bord och påbörjade arbetet med bedömning av en ny recension.
Arbetet mynnade ut i sex välskrivna recensioner och de pryder nu väggen i klassrummet. När eleverna skrev sin utvärdering på hur de hade upplevt uppgiften att bedöma i grupp, blev jag glatt överraskad. Alla grupper skrev att det hade varit roligt! De tyckte att de hade lärt av varandra och att det var roligt att läsa olika recensioner. Det här blev en lärsituation som eleverna tyckte var rolig. Så visst kan det vara kul med bedömning!
När det var dags att skriva bokrecensionen fick eleverna sätta sig i grupper. Varje grupp var en tidningsredaktion som skulle skriva en recension tillsammans och dessutom hitta på ett namn till sin tänkta tidning. Till sin hjälp hade de sina Chromebooks. Ja, den här klassen har egna Chromebooks och det är så värdefullt i arbetet med att skriva texter. Arbetet kommer snabbt igång och resultatet blir mycket bra. Till sin hjälp fick grupperna också mini-whiteboards för att skissa ner idéer som dök upp under arbetets gång. Eleverna visste att texten skulle bedömas och att tidningsredaktionens uppdrag var att lyckas locka läsaren att läsa just deras recension. Två lektionspass fick de på sig, ca 120 minuter. Arbetet i grupperna flöt på mycket bra och det var roligt, för mig som lärare, att få gå runt och ta del av deras gemensamma skapande.
När det var dags för bedömning fick eleverna arbeta i sina "tidningsgrupper" och bedöma en recension i taget. Klassrummet delades in i stationer och vid varje station fanns fyra ex av samma recension i storlek A3. Till sin hjälp hade eleverna en bedömningsmall som de också hade tillgång till när de skrev sin recension. I mallen fyllde de i hur väl recensionerna följde kriterierna. Samarbetet kring bedömningen fungerade mycket bra och det blev seriösa diskussioner i grupperna. När de var klara med en recension flyttade de till ett annat bord och påbörjade arbetet med bedömning av en ny recension.
Arbetet mynnade ut i sex välskrivna recensioner och de pryder nu väggen i klassrummet. När eleverna skrev sin utvärdering på hur de hade upplevt uppgiften att bedöma i grupp, blev jag glatt överraskad. Alla grupper skrev att det hade varit roligt! De tyckte att de hade lärt av varandra och att det var roligt att läsa olika recensioner. Det här blev en lärsituation som eleverna tyckte var rolig. Så visst kan det vara kul med bedömning!
Kommentarer
Skicka en kommentar