Utmanande undervisning i klassrummet
Jag vill tipsa om en bok som uppmuntrar lärare att utmana sina elever att tänka djupare, skickligare och mer logiskt med hjälp av noggrant strukturerad klassrumsdialoger. Boken heter Utmanande undervisning i klassrummet av James Nottingham.
Jag har även lyssnat på honom i Stockholm, han är en bra föreläsare också.
Det är en praktisk handbok som man kan använda när man planerar sin undervisning. Den visar det viktiga i att stärka elevers självkänsla och hur de kan växa upp till goda tänkare.
Boken innehåller fem centrala begrepp:
- Självkänsla
- Ansträngning
- Återkoppling
- Utmaning
- Reflektion
Självkänsla
"Så kallade begåvade och resursstarka elever får allt beröm därför att de är så duktiga. Elever med så kallade särskilda behov får extra beröm eftersom vi tycker synd om dem och tror att deras självkänsla kommer att stärkas om de får höra att de är härliga, underbara människor. Så kallade genomsnittliga barn glöms ofta bort för de klarar sig bra". s.119
I kapitlet kan man läsa om hur viktigt det är att ge beröm som är trovärdig och syftar till att bygga upp elevernas självbild.
Ansträngning
"Medelmåttan som anstränger sig når längre än den som inte anstränger sig" s.45
Så här börjar kapitlet om Ansträngning som ger många bra tips om hur man kan jobba för att få eleverna att anstränga sig mera.
Återkoppling
Återkoppling är en av de faktorer som påverkar inlärning och studieresultat mest om den har tydliga och specifika mål. Inspirerar eleverna att svara eftertänksamt och aktivt, det innebär att man inte är rädd för att begå misstag utan lär sig av dem.
Utmaning
Genom utmaning kan man få eleverna att lära sig mer än de annars skulle ha gjort, men det gäller att hitta rätt utmaning på rätt nivå.
Reflektion
Genom att jobba med reflektion på ett tydligt sätt får vi unga människor som lär sig att tänka efter, kan diskutera med andra och samarbeta.
Ylva Säfström
Kommentarer
Skicka en kommentar