Utan lek inget lärande



Det är konstaterad att lek påverkar och stimulera elevernas sociala samspel men att man som pedagog måste skapa förutsättningar till positiva leksituationer. För att jag som pedagog ska utveckla en harmoni i elevgruppen behöver jag vara med och göra i ordning för lek, vara närvarande och våga störa leken när det behövs. Styra upp och ge nya perspektiv för att bidra till fortsatt lek.
Om man ser sig som medskapare i leken kan jag ge eleverna begrepp och hjälpa till att utveckla leken till en högre nivå. Eleverna lär sig bättre när de får vara aktiva deltagare och inte passiva mottagare.
Jag som pedagog kan inte använda leken som en lärande situation om jag inte
samtidigt förklarar, visar och tydliggör innehållet för eleverna vad som ska läras.
När man ser leken som planerad undervisning och låter eleverna möta nya
miljöer och bli utmanade i situationer de inte är vana med, utvecklas leken
och ett lärande sker.
När man börjar organisera leken för eleverna i pedagogvalda lekgrupper skapar man förutsättningar för nya konstellation som leder till mer utvecklande samspel i gruppen.
Jag har tillsammans med min kollega använt slumpmässigt valda lärgrupper
i förskoleklassen, där eleverna tilldelats olika aktiviteter. Bland annat spela spel,
konstruktionslek, måla en mandala, lösa ett matteproblem m.m. 
Lär-grupperna har för det mesta bestått av två elever. Då blir bådas bidrag i
leken lika viktiga och man får träna på att komma överens och turtagning.
Genom lärgruppen lär man känna varandra och får ett samspel med andra
som man inte fått utan en organiserad lek.

//A-C










Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning