- Det vi tagit med oss, tar vi med tillbaka. Miljöarbete i stort och smått.

Nu närmar sig slutet av terminen och man blickar tillbaka på terminen som varit: vad har vi arbetat med, vad har vi lärt oss, vad behöver vi arbeta mera med osv. När jag tänker tillbaka fick jag ihop vår miljö och klimatförändringarna som ett återkommande tema, ihop med Coronapandemin.


Miljön och våra naturresurser var i början av terminen ett naturligt inslag i geografiarbetet om Norden. Sedan dök det upp i engelskan, då huvudtemat var Wildlife och djurens habitat som förändras på grund av nedskräpningar och utsläpp.Vi läste om The Great Pacific Garbage och
tittade på youtube-klipp. Har man inte läst eller sett om det, så bör man det. Eleverna blev märkbart tagna och förundrade hur det kan hamna så många pet-flaskor längs en strand. Om en stad har fyra miljoner invånare samt miljoner av turister varje år och varje person slänger en pet-flaska, då blir det
massor av flaskor. Tänk om alla tog reda på sitt eget skräp. Vi jämför havet med vår skog, då havet är så långt ifrån oss. Det gäller att arbeta elevnära.

Vidare började vi arbetet med energi och elektricitet i fysiken och tekniken. Vi lär oss energiprincipen, energiformer och funderar vilken energikälla som värmer upp våra hus, vilka som är icke förnybara och förnybara källor samt varför vi måste minska på användningen av icke förnybara energikällor. Då kommer vi in på växthuseffekten och vad som händer när koldioxidutsläppen ökar. Några veckor senare är det kemi på schemat och vi lär oss om atomer, molekyler, lösningar och blandningar. Vatten är ett lösningsmedel men det finns även giftiga lösningar. Vad vi gör med vårt avfall, vad vi kan återvinna och kompostera blir som avslut i terminens slutskede.

Mitt i våra arbeten har coronapandemin gjort sig påmind och vi har pratat om vår egen hälsa och hygien. Naturligtvis har vi som alla andra tvättat våra händer, möblerat om i klassrummet och anpassat oss, men ett viktigt inslag är betydelsen av utevistelse och rörelse. Lilla aktuellt skola(svt.se) har med sina rapporter om Covid-19, lyft tankar och funderingar till naturliga samtal om hygien och rörelse, vad som hänt när bl a flygresorna minskat, vad gör kemisterna i labben. Heldagsvandringen på Ekesberget blev en naturligt inslag i temat (önskemål från eleverna). Varje elev packar ner sin
festis och baguette, som skolköket varit snälla att fixa, i egna väskor. Innan vandringen är mottot: det vi tar med oss, tar vi med tillbaka. Vad tror ni händer när vi stannar för att äta samt dricka festisen? Javisst, självklart blåses festisförpackningen upp och ska smällas. Det är då påminnelsen kommer: det man tagit med sig, tar man med tillbaka - i sin egen väska, inte i lärarens. Miljöarbete i vardagen - vi ska inte orsaka något “Great Pacific garbage -område” hos oss.

Blicka tillbaka och utvärdera vad ni arbetat med! Det är givande!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning

Språkutvecklande arbetssätt med bilder som stöd i undervisningen