Hur kan Urkund hjälpa pedagogen?

Granskningsverktyget Urkund kan vara ett tidsbesparande sätt att kolla av om elever exempelvis "lånat" för mycket från redan publicerade källor på nätet, om de missat att visa att något de kopierat är ett citat eller om de rent av blivit lite väl inspirerade av andra elevers texter. Det kan också vara ett smidigt sätt att få fram hur stor del av elevens text som är citat etc. För att elevarbeten ska gå igenom urkund kan antingen eleverna maila uppgifter dit eller så skickar pedagogen in genom classroom när eleverna lämnat in sina uppgifter där.

Vid en liten undersökning på Älvstrandsgymnasiet kring hur Urkund används kom det fram att det används av drygt hälften av pedagogerna som svarade på enkäten och även ganska flitigt av en del. För kontroll av längre rapporter, kanske främst gymnasiearbeten är det många som anser att verktyget är bra. Några av de som inte använder verktyget säger att de inte känner till vad det är eller hur det används, att de har egengjorda uppgifter de inte tycker fungerar att kontrollera på detta sätt, att elevernas svenska är för svag eller att det inte passar till exempel programmet eller ämnet. De som använder Urkund ombads berätta kort varför och några av svaren var: För att se om någon fuskar samt vilka källor de använt, öka rättssäkerheten, se hur stor del av texten som kommer från olika källor (även om det inte är rakt av kopierat) samt att de var positiva till att det gick snabbt och fungerar bra med Google classroom.  
Forms response chart. Question title: Hur ofta använder du Urkund vid rättning?. Number of responses: 39 responses.
Diagrammet kommer från undersökningen


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning