Lekens betydelse för lärande
Skapande och undersökande arbete samt lek är väsentliga delar i det aktiva lärandet.
Särskilt under de tidiga skolåren har leken stor betydelse för att  eleverna ska tillägna sig kunskaper. Lgr11
Jag som pedagog i förskoleklass ser leken som ett lärande av vardagslivet.
Leken ger eleverna att uttrycka sina erfarenheter och bearbeta intryck utifrån. Som pedagog måste man se till att leken blir rolig, lustfylld, spännande och lärande. Ge eleverna utrymme att utvecklas  
Leken har stor betydelse för bland annat för de elever som är otrygga,
har negativ självuppfattning och kommer från en hemmiljö som inte kan
tillfredsställa elevernas behov. Det finns också elever som saknar förmågan
att förstå lekens regler. 
Man kan se att att det är processen i leken som är målet och inte produkten.
Det ser man tydligt när de bygger med kaplastavar, när tornet är klart, river
man och bygger ett nytt igen. Som jag ser det är motivationen hos eleven
inte att prestera utan en inre lust att bygga och pröva sin förmåga.

I förskoleklassen ska det finnas utrymme och tid för elevernas behov av lek.
Tyvärr kan man se att den pedagogiska lekmiljön/lärmiljön oftast inte har
anpassas till eleverna. Lite utrymme, få rum och krav från omgivningen att
införa en mer skolinriktad verksamhet
Genom allt för små lokaler finns inga möjligheter till rollek, där man kan
bygga upp olika lekscener som bygger på  exempelvis vardagshändelser. 
I bland annat rolleken prövar eleverna sin egen identitet och skapar
samspel med andra. 
Även konstruktionslek behöver stora ytor och det är här som eleven har möjlighet
att experimentera med olika byggmaterial och genom konstruktionslek utveckla
sin motorik, kreativitet och intellektuella förmåga.                              

Hur ska jag som pedagog ge eleverna stöd i deras lek för att ett lärande ska ske?
Det ska jag beskriva i nästa inlägg 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning