Veckans upptäckt

"Veckans upptäckt" är en ganska ny punkt på dagordningen för vårt arbetslags veckomöten. Arbete med digitala verktyg och möten med digitala plattformar gör att vi ständigt lär oss nya saker. Men vi gör inte bara nya upptäckter utan vi inser också att vi ofta stöter på utmaningar och med det följer nya behov. Både elever och lärare möter nya sätt att arbeta med undervisningen och det upplevs stimulerande. Ofta är det i mötet med elever som jag lär mig funktioner i den digitala världen, men för att utveckla arbetssätt och använda olika lärverktyg behöver man ta sig tid och sätta sig in i innehåll och arbetssätt. Programpunkten "Veckans upptäckt" blir i det arbetet ett bra sätt att dela med sig av det man lär sig, allt från små funktioner till tankar om och exempel från lärplattformar.

Jag fick en idé att jag kan tänka på samma sätt när det gäller andra delar av undervisningen. Det är inte bara i en värld med ny teknik som vi lär oss nya saker. I arbetet som pågår i klassrummet gör vi också hela tiden upptäckter. Vår strävan är att utveckla vår undervisning så att vi gör lärandet möjligt för elever och att de själva ska kunna se de framsteg de gör och känna sig nöjda med att de lyckas. Det är fantastiskt att se när elever lyckas med olika saker och upplever glädje i sitt skolarbete. Ju mer vi samlar på oss upptäckter om hur vi gör undervisningen mer synlig och mer tillgänglig, desto fler nycklar har vi att använda i de olika situationer som kan uppstå. Jag önskar att ha ett klassrum där eleverna lär sig av varandra och där eleverna kan bli sedda och där jag kan bli ännu mer lyhörd för vad deras behov är i olika situationer.

Det ligger mycket tänkvärt i uttrycket "Vi lär så länge vi har elever" både när det gäller tekniska utmaningar och i det arbete och samspel som pågår i klassrummet. Om vi är öppna och lyssnar gör vi ständigt nya upptäckter.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning