Att erövra språkt med poesi

Att erövra språket med poesi

I början av skrivutvecklingen på lågstadiet kan det ibland kännas tungt och svårt att få ihop en hel berättelse. Många elever kämpar med sina meningar och förståelsen med var den börjar och slutar. I det arbetet har jag upptäckt att dikter och poesi har en unik förmåga att stödja kunskapen om en menings uppbyggnad i den första skrivutvecklingen. I en dikt är meningarna korta och tydliga och det man vill berätta blir därmed enkelt, kort och koncist.
När jag jobbar med dikter börjar vi alltid med att bekanta oss med generen. Då högläser jag olika dikter för eleverna. Det kan vara dikter på rim och utan rim. Jag läser om enkla saker och svåra saker. Det kan också vara en dikt om att leka, en dikt om djur eller en dikt om att känna sig ensam Ofta vill eleverna att jag läser om dikterna flera gånger. I poesiboken, Under ett rabarberblad av Lena Sjöberg har jag hittat många fina dikter som passar i undervisningen. I den boken finns verser om årstidernas olika stämningar, om fåglar, fjärilar, höghus, hönor, pappor och paddor. Och det viktigaste av allt, eleverna kan relatera till texterna.

När jag läser dikterna märker jag att eleverna tilltalas av poesins lekfulla språk och varierande innehåll. De får berätta om vad de tänker på när de hör de olika dikterna.

När vi sen börjar skriva egna dikter använder vi oss av skrivmallar, och vi lär oss att det går att skriva dikter om allt. Att skriva poesi uppskattas av alla elever och med sin tydliga enkelhet gynnar det framförallt mina elever som har svenska som andraspråk.

Här följer några exempel på mallar. Hoppas de kan inspirera er att skriva dikter med era elever.

Listor
Ge barnen "börjor" som de kan fortsätta på.
Jag vet att...........
Jag undrar om.............
Jag blir så glad när...........

Länkdikter
Sista ordet i varje mening blir det första i nästa.
exempel:
Saften smakade sött och rött.
Rött som ett smultron.
Smultron växer nära mitt hus.

Cirkeldikt
Första och sista meningen är likadan.
exempel:
Jag hoppas solen skiner i morgon.
Då vill jag äta glass.
Sen vill jag leka.
Jag hoppas solen skiner i morgon.

Rim-pöl
Denna övning passar för att låta eleverna jobba parvis.
Tillsammans med barnen skriver man ner ord på små lappar. Sedan lägger man ihop dem i en "pöl".
Eleverna drar en lapp var och skriver ner alla rim de kommer på kring ordet. Sedan skriver de ner två meningar som rimmar med varandra utifrån ordet på lappen.

Femrading
Rad ett: ett substantiv
Rad två: två adjektiv
Rad tre: tre verb
Rad fyra: Fyra ord som beskriver en känsla
Rad fem: en synonym till det första ordet

exempel:
Äpple
Röd, grön
Skala, äta, smaka
Det är så gott.
Frukt








Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning