Från klassrum till Classroom - att ställa om till distansundervisning på en dag

Från klassrum till Classroom - att ställa om till distansundervisning


Vårt samhälle är nu ganska lamslaget av den rådande situation som råder. Flera tusen personer anmäler sig frivilligt för att stötta upp inom sjukvården som väntas få ett hårt tryck inte minst i storstadsregionerna. Ska jag själv dra mitt strå och hjälpa samhället på detta sätt? Inser att jag inte behöver iväg på nya sysslor för jag och mina kollegor vi har ju redan ett av världens viktigaste jobb. Vårt jobb nu är att se till att våra unga får en så vanlig vardag som möjligt och med det få sin fortsatta utbildning.  Mitt uppdrag är att ha distansundervisning i matematik, det ska fungera hemifrån och så mycket som möjligt ska vara sig likt för att eleverna ska känna igen sig så mycket det går i studiesituationen.
Vilken tur att Coronakrisen kom nu och inte för två år sedan. Den teknik vi har på skolan nu möjliggör distansundervisning på ett alldeles ypperligt sätt där varje elev och pedagog har en cromebook med dess innehåll av digitala klassrum, videomöten, skolchat för grupp- och individuellt samtal, möjlighet att dela skärm och förevisa innehåll från lärarens dator. Det sistnämnda är mycket smidigt och jag fått en nyare cromebook som låter mig använda penna på skrivytan där jag kan ha mattegenomgångar i realtid. Detta ger mig möjligheten att visa bilder, rita i dem och göra uträkningar för hand och sedan ladda upp dem som genomgångsbild till eleverna, smidigt då matematiken ju innehåller en hel del specialtecken och ritande av figurer.
Jag tänkte här presentera hur jag nu efter en vecka fått till det med min undervisning. Ett koncept som fungerar och naturligtvis kommer förändras framöver.

1. Lektionsplanering finns i kalendern. Eleven ansluter till videomöte via länk här.


Via videolänk ses vi alla, allmänna frågor, närvaro, instruktioner för lektionen.
Då eleverna arbetar med uppgifter får de hjälp via video, bild eller chatfunktionen. I de flesta grupper avslutar jag arbetet med något jag kallar exit ticket



 det är en inlämningsuppgift alla ska göra som utvärderar om eleven uppnått dagens mål samt en kontrollfråga som snabbt ger mig koll på vilka som greppat dagens innehåll. Efter lektionen läser jag elevernas exit ticket och ger snabb feedback på resultatet och tar med mig till nästa lektion vad som eventuellt behöver förklaras och arbetas med ytterligare på gruppnivå. Nästa vecka ska jag prova att ha bedömningsuppgifter i grupper via video - liknande muntliga nationella som funnits i matematik. Säkert kommer undervisningen ändra sig framöver, men såhär ser det ut nu från en matematiklärares klassrum.







Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning