In i den digitala hetluften


På bara några veckor har Sveriges gymnasier, vuxenutbildningar och universitet gått från att vara ganska digitala med stora variationer till att bli mer eller mindre helt digitala och även om det finns massor av olika verktyg så känns det ändå som om kollegiet runt mig har blivit mer samstämmiga. Här hade vi ändå fördelen med att vi kommit relativt långt i användandet av Googles verktyg samt Digiexam. Framför allt inom Classroom för planeringar, instruktioner och inlämningsuppgifter, men flera hade också börjat använda sig av bl.a. tillägget Screencastify både för att spela in egna små föreläsningar samt att låta eleverna spela in mindre klipp och skicka in.

Jag hade tänkt att efter lovet genomföra en enkät kring användandet av classroom hos oss, men nu som det är kommer jag nog få tänka om rejält. På gymnasiet som helhet har digitaliseringskunskapen och användandet ökat över alla förväntande nivåer som var tänkta på riksnivå runt 2022 någon gång. Det är fantastiskt att höra alla dessa små samtal när kollegor hjälper och stöttar varandra fram till bästa möjliga undervisning för våra elever. För att inte tala om eleverna som är fantastiska i allt detta och gör allt de kan för att orka hitta fokus och komma med feedback och tips till oss pedagoger på vad de tycker funkar bättre eller sämre.

Naturligtvis är det flera ämnen som hamnat i en väldigt jobbig situation, men kanske det nya beslutet att små elevgrupper kan få komma in och göra vissa moment på plats kan underlätta där. En annan aspekt är ju också alla blivande studenter som bara har några få veckor på sig att nå vissa mål som inte hunnits igenom innan undervisningen gick över till digitalt. Jag har faktiskt tur där, i mina ämnen känner jag att jag kan fortsätta i stort sett som tidigare och det är viktigt för eleverna också att de kan känna igen sig så allt inte helt plötsligt blir nytt för dem.

Vi får helt enkelt fortsätta stötta varandra inom kollegiet och våra elever under denna tid och tänka på att det kommer en tid efter Corona då vi kan mycket mer om digital undervisning. Förhoppningsvis kan vi ha en mer varierad undervisning och våra digitala kunskaper kan leda till att skolan kan förbereda eleverna för en framtid (både framtida studier och arbetsliv) som blir allt mer fokuserad på vad tekniken och digitaliseringen kan ge samhället. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning