Eleverna "grejar"...





För att träna sin muntliga förmåga


Grej of the day har nu funnits ganska länge och de flesta vet vad det innebär. Jag hade egentligen velat "greja" mer i min undervisning för att jag upplever att det är ett bra sätt att fånga eleverna och få upp intresset för att lära sig och vilja ta reda på mer. Jag har gjort det lite till och från även om vi inte alltid grejat på Mickes vis. Men så satt jag där hemma i soffan... Med planeringen inför ett arbetsområde i svenska, tanken var att starta upp med en egen Grej of the day. Vi skulle läsa en bok gemensamt i klassen och jag började fundera, hur kan jag fånga eleverna? Hur får jag dem att vilja läsa och ta reda på mer? Mitt i allt slog det mig plötsligt... Efter de muntliga nationella proven i svenska såg jag ganska omgående att eleverna verkligen behöver öva på att prata inför andra. De behöver kunna planera sitt framförande på ett bra vis, kunna uttrycka sig muntligt och hitta orden och begreppen. Vid provet fick de prata om något som låg nära deras egna intressen, något bekant. Ändå var det en utmaning för många. Med andra ord är det inte jag som ska greja, utan det är ju eleverna. Där och då bestämde jag mig för att alla elever skulle få göra varsin grej, om precis vad som helst. Det kan tyckas att det låter väl fritt för att kunna lyckas, men ämnet måste vara fritt för att de ska hitta något som just de kan göra till sin egen grej. Något som fångat deras intresse, det borde underlätta när man ska stå framför andra och prata. Om man själv finner det intressant är det troligen också lättare att förmedla den känslan till andra. Om man dessutom har både text och bild som stöd i form av en presentation som man själv har gjort blir det hela mer genomtänkt och roligt.

Själva uppgiften har varit väldigt strukturerad för att få det hela att fungera för alla. De har fått en mall för hur de ska göra en presentation i Google. Denna uppgift har jag nu kört parallellt med arbetsområdet med att arbeta med en faktabok tillsammans. Denna mall fick eleverna:




Eleverna har fått jobba en hel del med detta, ca 5 lektioner. Nu börjar alla bli färdiga och de ska få lära sig mer om animationer i sina presentationer innan de får visa och berätta inför klassen.

Här är några exempel från eleverna:













Det ska bli intressant att se hur den muntliga presentationen går för eleverna. Innan dess ska de dock få träna hemma genom att t ex visa ett syskon, mamma och pappa eller en kompis. Fortsättning följer...


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning