Att låta eleverna bli varandras lärare


Ja, så här i slutet av ett mycket ovanligt läsår tänkte jag att det kanske skulle vara ett ypperligt tillfälle att låta årskurs 9 få träna på det här med att ta eget ansvar. Både för att få syn på sitt eget och andras lärande men också som en förberedelse inför sina gymnasiestudier som närmar sig med stormsteg.
Teach Education School - Free photo on PixabayJag har i min svenskaundervisning flera gånger tidigare låtit årskurs 9 hålla i egna letioner när vi arbetat med ungdomsklassiker, men i år tänkte jag göra ett försök i engelskan. Nu när många elever och kollegor har varit frånvarande från undervisningen några veckor har det lett till att många tillsammans med mig i dessa tider har fått ställa om undervisningen en aning. Dessutom har de nationella proven ställts in vilket gör att jag måste bli lite kreativ för att få eleverna att visa sina olika fömågor i språk. Jag pratar mycket med mina elever om just de olika förmågorna som bedöms i språket och att det är viktigt att dom kan visa dem alla. Vikten av att vi lär av varann i klassrummet är en annan sak jag trycker på. För att få dem mer medvetna om detta blev det helt enkelt så att dom ska få hålla i egna lektioner.




Hur kommer nu detta att gå till då? Jag presenterade helt enkelt idén för eleverna med några riktlinjer att hålla sig kring. De kommer att arbeta i en grupp om ca 3 elever och gruppen kommer att få välja ett tema att hålla sig till. Lektionen, som är 60 min., ska kort och gott innehålla dessa moment:

  • En presentation. För att jag också vill se gruppen som planerar lektionen lite aktiv, ska dom också hålla i en kort presentation om just det tema de valt som en inledning av lektionen. 
  •  Övningar med minst två av förmågorna tala, skriva, läsa eller lyssna. 
Idén togs emot med lite blandade känslor. En del grupper tyckte det skulle bli riktigt kul och kom igång med uppgiften att planera väldigt snabbt, medans andra grupper kämpade lite med att komma på vad de ens skulle välja för tema. Gruppen måste dessutom skriva ner ett tydligt mål för lektionen och berätta vad det är klassen ska ha lärt sig när dom lämnar klassrummet.


Mina förhoppningar är, inte nog med att dom förhoppningsvis får träna på att ta eget ansvar, att eleverna ska bli mer medvetna om sina egna förmågor. Dessutom hoppas jag att jag själv kommer att kunna ta med mig en massa matnyttigt i form av nya ideér från lektionerna. 

De har nu haft en lektion på sig att planera och en del av de teman som vi kommer jobba med är "Horror", "Gaming", "Motorsports" och "Animals". En salig blandning av ämnen som jag ser fram emot att lära mig många nya saker kring. 

Om allt går som jag tänkt kommer jag återkomma till detta i mitt nästa inlägg och förhoppningsvis kunna redogöra för hur det gick på de elevledda lektionern. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning