Ingen grupp är den andra lik - konsten att vara flexibel





Det är en konst har jag hört att vara så välplanerad att man vågar släppa sin planering. Några veckor in i höstterminen har jag nu kommit att lära känna de nya grupperna iallafall någorlunda.
 Från början har jag varit välplanerad med områdesplaner, centralt innehåll och kunskapskrav kontrollerade liksom fokusveckor där olika förmågor ska få ta större utrymme. Det första områdets detaljplaneringen finslipad utifrån fjolårets.
  Men ingen elevgrupp är ju den andra lik och det visade sig inte alls passa med mängden arbete eller för den delen nivå på arbete. Just nu tror jag mig ha en grupp där jag för att möta dessa stora skillnader i behovet av nivå och tid för olika moment skulle kunna ta ut svängarna lite extra.
  Jag planerar således att hålla i min grovplan noga men ha ännu mera elevinflytande på arbetssätt och våga tänja gränserna för olika vägar till målet. Låta eleverna möta ännu fler olika arbetssätt, olika typer av övningar och vara med och ha inflytande på ett mer konstruktivt sätt men med tydliga ramar kring vad målet ska vara. Eleverna ska få prova på olika arbetssätt för att de ska ha att välja mellan samt att jag ska ha kontrolluppgifter som avstämningar i Digiexam.
  Ser fram emot en höst med begreppsövningar, ordflätor, analyser av tankekartor, m.m. vid sidan av traditionellt färdighetstränande av redovisningsteknik och modelleringsteknik. Skulle det inte fungera får jag väl vara flexibel nog att ändra mig tillbaka till det beprövade!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning