Att ha koll på läget...


Det är ingen självklarhet att alla har koll på läget. Vare sig det gäller personal eller elever. Vi har alla mycket information som vi ska hålla reda på och minnas. Ibland kan allt kännas övermäktigt och ingen verkar ha koll på någonting. Då behöver vi hitta bra strategier som fungerar för att få allt gjort och samtidigt få en överblick över det som kommer. Här nedan tänkte jag dela med mig om några tips om man gillar att arbeta digitalt. 

En kalender - fler funktioner

En del lärare planerar allt i minsta detalj och skriver ner på olika ställen, gör scheman, avprickningslistor, kalkylark med mera medans andra mest verkar ha allt i sitt eget huvud. Det viktiga är dock inte hur vi gör detta utan hur väl vi lyckas med att ha koll och få våra uppgifter gjorda. Ett litet tips (som säkert många redan gör) för att slippa ha planeringar, aktiviteter, listor och möten mm på flera olika ställen är att t ex lägga in sin planering i Google kalender. Där kan man lägga in lektion för lektion om man så vill eller hela arbetsområden. Möjligheterna är stora att hitta ett sätt som passar en själv. Sedan kan man ge kollegor och /eller elever tillgång till kalendern. Med detta har man iallafall fått större delen av sin planering, aktiviteter som kan schemaläggas och agenda på samma ställe. Här finns en kort film om hur man fixar en kalender:




I klassrummet har jag den sista tiden hört kommentaren "läxa?! jag har inte hört någon om någon läxa?!" från eleverna upprepade gånger. Eller att de inte visste om att en uppgift skulle ha varit klar och inlämnad. Detta trots åtskilliga påminnelser muntligt och veckans händelser uppskrivna på tavlan. Eleverna behöver således också hitta strategier för att ha koll på läget. Det skulle kunna bli lättare framledes när vi alla använder t ex Classroom, där kan eleverna få en överblick av sina uppgifter eller läxor, mål eller planeringar. Men jag skulle även vilja slå ett slag för Googles kalender även till eleverna. Den finns i elevernas Classroom, där de kan klicka sig vidare till kursens kalender. Varför inte visa eleverna hur den fungerar, de kan lägga in sina läxor och uppgifter och egna viktiga komihåg. De kan välja vilka kalendrar de vill se samtidigt genom att klicka ur eller i de man vill ta del av. De kan alla fylla i sin egen personliga kalender och försöka hitta det som passar dem själva. Detta ska jag testa med mina elever under veckan som kommer. Inte bara för att underlätta för dem utan även för att uppmana dem att ta ett eget ansvar för sina studier. Att ha koll visar att man tar ansvar.

Drive - skapa struktur i ett virrvarr

Vi har säkert alla massor av dokument och presentationer och pdf-filer i våra drives vid det här laget. Det kommer bli så många till antalet att vi behöver ordna vår drive på något lämpligt sätt. Tyvärr finns det få funktioner till hjälp för detta. Det enda vi egentligen kan göra är olika mappsystem. Men om man väljer sina mappar med omsorg och sedan färgsätter dem kan vi kanske skapa ett system som gör att vi kan hitta vad vi söker. Sökfunktionen i driven är annars väldigt bra och har många gånger hjälpt mig, både i min egen och i våra gemensamma drives. Glöm inte att rensa emellanåt, för visst är det smidigt att allt sparas av sig själv... Tills men inser att många dokument är utan namn eller till och med tomma. Mitt tips är att lägga ner lite tid på att få ordning i driven, det har man igen senare. Man behöver dessutom sätta sig in i de driver vi har gemensamt, för att veta vart man hittar olika saker.




Classroomscreen i klassrummet

Ett annat sätt att underlätta för eleverna att ha koll på vad som ska göras är att ha en tydlig lektionsstruktur och alltid ha uppskrivet på tavlan vad lektionen kommer att innehålla. Jag använder classroomscreen nästan varje lektion. Enkel att använda och går snabbt att förändra och ändra om det skulle behövas. På morgonen innan första lektionen skriver jag in dagens att göra lista inför första lektionen. Om jag har samma typ av lektionsinnehåll med flera klasser kan jag använda samma eller göra små förändringar. Det underlättar för både mig och eleverna. Det finns också många andra användbara hjälpmedel som klocka, tidtagare, slumpa namn, rita bilder, få fram linjer eller rutor att skriva på tavlan. Lagt in en film om vilka olika funktioner som finns och hur de kan användas.







Sites för vårdnadshavare

Även till vårdnadshavare ska vi ut med mycket information. I åk 6 har vi testat att använda oss av Google Sites för information ut till vårdnadshavare, parallellt med månadslapp. Där kan vi lägga ut allt de behöver vet, t ex veckoplanering eller månadsplanering, läxor, schema och så vidare.
Sites är enkelt att bygga upp och kräver ingen vana i att bygga hemsidor. Den har en panel med valmöjligheter på högra sidan som man klickar på för att skapa en sida. Man kan lägga in bilder, filmer, länkar eller bara kort information. Det går också att lägga in flera sidor om man vill skapa någon typ av kategorier för att lättare hitta det man letar efter.

Jag har hittat en bra film som visar hur man enkelt kan bygga upp en sida för de som vill veta mer.







Hur vi än väljer att göra för att skapa en känsla av att ha koll spelar som sagt egentligen ingen roll. Vi kommer nog alltid att göra olika, det viktiga är att vi alla hittar något som passar en själv och det behöver inte alltid vara digitalt, även om det är önskvärt att vi blir alltmer digitala. Ibland är dock det bästa en penna och ett anteckningsblock eller en penna och en kalender. Man ska göra det som känns bra och enkelt. Dessutom har vi alla perioder då vi känner att vi tappar kontrollen och inte lyckas hänga med i allt som händer.

Kommentarer

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning