En lyckad uppstartsvecka

Äntligen är vi fullt igång med höstterminen, allt rullar på, alla har kommit in i sina vanliga rutiner. 

Vi upplever att detta läsår har fått en lugnare och tryggare start. Skolan provade ett nytt koncept, hela första veckan arbetade mentorerna med sin klass. Vi repeterade grundläggande svenska och matematik, hade samarbetsövningar och "lära känna" övningar. Några av oss lyssnade på Anders Hansens sommarprat och arbetade med uppgifter och diskussioner kring det. 
   Vi kunde också i lugn och ro utvärdera och ge förbättringsförslag på våra ordningsregler. Vi hade även möjlighet och utrymme att introducera/utveckla eleverna i vår Google - miljö. Detta är en viktig del eftersom all vår undervisning bygger på detta verktyg. 

I årskurs sju ser vi många vinster med detta upplägg. Eleverna börjar på en ny avdelning och får en hel del nya lärare och nya rutiner. Att få börja årskurs sju med tryggheten i mentorerna, ser vi ha gett gott resultat. Här fanns en stor möjlighet att samtala med och lära känna sina nya elever. För att få en väl fungerande grupp krävs att eleverna känner tillit och trygghet, att bygga relationer är en avgörande faktor i detta sammanhang. Att få fokusera på detta under en hel vecka är guld värt. Vi menar inte att allt blir klart, men vi har lagt en grund för fortsatt arbete. 

När det gäller uppstartsveckan för årskurs åtta och nio, känner både vi och elever att en hel vecka är lite för lång tid. Eleverna vill komma igång med det "riktiga arbetet". De vet att de har en hel del att göra och att tempot är högt. De känner också att de redan känner varandra och kan rutinerna för 7 - 9. 
   
Vår önskan är att fortsättningsvis starta höstterminerna på detta vis, med vissa ändringar. Vi har funderat lite kring förbättringar, det återkommer vi till, vid nästa uppstartsvecka.

Camilla och Victoria

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning