Det stora klassrummet


Det stora klassrummet


Att skapa en god undervisning i klassrummet är vad vi pedagoger dagligen arbetar med och ibland får vi möjligheten att lyfta undervisningen ut i "det stora klassrummet". Där finner vi andra aktörer utanför skolan, som exempelvis museer och föreningar. Jag anser att den bästa undervisningen är när vi kan komplettera den lärobok- och klassrumsbundna undervisningen med det omgivna samhället som erbjuder otaliga informella lärmiljöer. 

När man väljer att flytta sin undervisning utanför skolan är det viktigt att man planerar det väl och har ett tydligt syfte med varför man ska genomföra exempelvis ett studiebesök, precis som man gör i den ordinära undervisningen. Under ett studiebesök skapas frågor som vi kan diskutera på plats men även fortsätta med när vi kommer tillbaka till skolan.  
Elever från Älvstrandsgymnasiet utanför Alsters herrgård i Karlstad

Vackra ord nerskrivna av Fröding
Vi har under ett flertal år gjort en studieresa i början av september till Karlstad med våra gymnasieelever som läser kursen svenska 2. Syftet är att få ta del av de värmländska litterära profiler som finns representerade runt om i stan i form av statyer under en guidad tur av stadsbibliotekets personal. Detta passar väl in i kursen då det är om litterära epoker och författare man läser i svenskämnet under andra året på gymnasiet. 

I år valde vi dock att fokusera på en av dessa profiler, nämligen giganten Fröding. I hans barndomshem på Alsters herrgård fick eleverna en fantastisk föreläsning om Frödings liv; "Från vaggan till graven". Flertalet dikter av honom lästes upp som på ett utmärkt sätt skildrade hans levnadstid i en kronologi och visade även på hur hans kamratskapskrets bestod av andra välkända poeter och författare under denna samtid. Efter föreläsningen gavs eleverna möjlighet att ställa frågor och sedan fick de på egen hand vandra runt på herrgården och ta del av en utställning kopplad till Frödings omtumlande liv. Besöket gav eleverna en fin introduktion till kommande undervisning om de svenska skalderna.


Till minne av Gustaf Fröding

Under den årliga studieresan görs även ett besök på Brigadmuseet i Karlstad. Eleverna informerades av museets egna guider i militärhistoria, både nationellt och internationellt. Vid besöket fick eleverna frågor av guiderna om historiska händelser genom tiderna och då kunde eleverna visa upp sina fina kunskaper i historia. Efter rundturen på museet fanns det tid att utforska de olika rummen och det var mycket uppskattat. När eleverna kom tillbaka till skolan fick de besvara frågor som var kopplade till den information de fick under museibesöket.

Att få möjlighet att flytta undervisningen ut i "det stora klassrummet" gör att vi pedagoger ges bättre förutsättningar att utföra vårt uppdrag i enighet med vår läroplan som beskriver hur vi ska forma goda samhällsmedborgare som är väl förberedda för kommande studie - och yrkesliv: 

Skolan kan inte ensam förmedla alla de kunskaper som eleverna kommer att behöva. Det väsentliga är att skolan skapar de bästa samlade förutsättningarna för elevernas bildning, tänkande och kunskapsutveckling. I det sammanhanget ska skolan ta till vara de kunskaper och erfarenheter som finns i det omgivande samhället och som eleverna har från bl.a. arbetslivet. Den värld som eleven möter i skolan och det arbete som eleven deltar i ska förbereda för livet efter skolan”

Vår studieresa  blev en härlig dag i ett soligt septemberväder och våra elever var nöjda och glada över en skoldag utanför skolans klassrum, givetvis med ett tydligt innehåll av ämnena svenska och historia. Att vi dessutom fick ett mejl från dagens guider där de berömde våra elever för deras engagemang och fina uppförande gjorde resan ännu bättre. "Det stora klassrummet" finns därute och erbjuder oss en mångfald av kompletterande lärmiljöer som vi bör få möjlighet att använda oss mer av.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning