Nytt sätt att undervisa

Våren närmar sig med stormsteg och vi går en härligt tid tillmötes. Men allt är sig inte likt, vi har ett samhälle som inte är vad det brukar på grund av coronaviruset, och detta påverkar gymnasieskolan i hög utsträckning. Under en dryg vecka har vi jobbat med distansundervisning som innebär att varje lektion har vi våra gymnasieelever med oss via funktionen Meet och det har hittlls fungerat mycket bra. Eleverna var egentligen väl förberedda för en sådan undervisningsform då gymnasiet under flera år har jobbat med Googlepaketet och använt oss av Classroom och andra funktioner som är digitaliserade.

Att jobba med distansundervisning är ändå en ny arbetsform där all kommunikation sker via dator eller mobiltelefoner. Ungdomar idag behärskar den digitaliserade välden väl och det leder till få bekymmer för våra elever, men det tar däremot mycket tid för oss pedagoger att skapa lektionsupplägg och föreläsningar som passar det nya sättet att undervisa på. Det handlar inte bara om att tillgängliggöra pedagogiskt innehåll utan man ska även få till en bra återkoppling och en interaktion så att det känns meningsfullt för eleverna att delta på lektionerna. Det finns även andra aspekter att ta hänsyn till, en sådan är den sociala gemenskapen som försvinner i och med att elever är i hemmet och inte på skolan. Därför bör man som pedagog även försöka fylla en social kommunikation där det inte alltid handlar om skolarbete. Jag har under mentorstid på fredag eftermiddag försökt skapa en "internetfika" där vi fikar tillsammans och givetvis tar upp skolrelaterade saker men även annat som inte berör skolan. Eleverna har många frågor och funderingar som vi annars diskuterar i spontana situationer och möten, men som nu inte får ett naturligt utrymme.

Det är oerhört viktigt att ha en väl genomtänkt struktur och planering för att skapa så goda förutsättningar som möjligt för eleverna att kunna studera hemifrån. Ett problem som vissa elever kan uppleva är att den direkta kommunikationen känns jobbig, de upplever ett motstånd till att be om hjälp eftersom alla som deltar i det digitala klassrummet hör frågan. Detta har jag löst genom att jag erbjuder elever att skriva till mig på Hangouts om de inte vill ställa frågan öppet och det fungerar bra, men det blir oerhört mycket skrivande för mig!

För att skapa en framgångsrik distansundervisning måste man hitta balansen mellan strukturen och sin flexibilitet. Eftersom vi fick ställa om vår undervisning från en dag till nästa så kan man inte vara annat än flexibel men även när uppstår tekniska problem får man hitta andra lösningar. Det gäller att ha reservplaner för sitt upplägg och inte allt för sällan agera som problemlösare. Men det är alla lärare riktigt duktiga på, oavsett vilka undervisningsformer vi bedriver, att vara flexibel är en stor del av vår professionalism. En av flera positiva saker med att vi snabbt fick börja med distansundervisning är att vi kommer bli riktigt duktiga på digitalisering, både elever och pedagoger och det är toppen! Många av våra elever kommer inom en snar framtid att läsa högre studier och då är detta undervisningssätt ett måste. Jag delar en intressant länk där ni kan läsa mer om distansundervisningens effekter: https://it-pedagogen.se/skola-hemma-kan-bli-ett-genombrott-for-digitaliser/?fbclid=IwAR29t0AuyhZSfHTVecWfUHNpS-Ier-spl1eZmA59O4YLNjGM0ayB0MAie1U

Trots knepiga tider med ett virus som påverkar en hel värld har vi ändå fina saker att se fram emot. Våren kommer och med den infinner sig för de flesta en lyckokänsla. En gymnasielärares bästa tid är när studenten närmar sig och glädjen bland våra avgångselever sprider sig som en löpeld genom korridorerna. Denna vårtermin blir dock annorlunda eftersom lektionssalarna och korridorerna ekar tomma och alla studentförberedelser saknas, men det blir trots allt vår och sedan kommer den efterlängtade sommaren. I tider som dessa så känns det ändå bra att medkänsla, solidaritet och ödmjukhet är genomgående i samhället och att vi alla tar ett gemensamt ansvar för den uppkomna situationen och gör det som krävs för att kunna återgå till det "normala." Men våren kan ingen ta ifrån oss - snart är det ny månad och aprilvädret kommer vara som alltid med både isiga vindar och värmande solstrålar trots att coronaviruset härjar omkring oss. Var rädda om er och glöm inte att njuta av allt det ni kan!



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning