Om detta må vi berätta...

Nu kommer jag att gå tillbaka lite och berätta vad vi arbetade med tidigare i år...

Den 27 januari i år samlades människor världen över i en manifestation för Förintelsens
offer, vilket görs årligen då det är den internationella minnesdagen för Förintelsens offer.
I år var det 75 år sedan som förintelselägret Auschwitz - Birkenau befriades, den
27 januari 1945.

FN deklarerade 2005 den dagen som internationell minnesdag och det är en dag man
hedrar minnet av alla som mördades under Förintelsen och de som stod emot. En dag att
uttrycka sitt stöd för alla människors lika värde.

I samband med Förintelsens minnesdag uppmärksammade vi i åk 5 Anne Franks öde. Vi
inledde med SVTs Lilla Aktuellts korta informationsfilm om förintelsen för att få en
förståelse och vidare berättade jag samt visade mina egna foton från besöket i
förintelselägret Auschwitz - Birkenau för några år sedan. 

Nästa steg var att kort berätta om Anne Frank och sedan lyssna till den fantastiska
radioteatern Anne Franks dagbok som finns på www.sverigesradio.se/barnradion. Efter
varje avsnitt finns diskussionsfrågor samt viktiga ord som kan behövas förklaras. Har
ni inte lyssnat på den med era elever så gör det. Ni behöver inte vara oroliga om
eleverna ska tycka om den. Jag har lyssnat på den här radioteatern med min femmor
i många år nu. Den är ständigt aktuell. 

Första frågan man får på morgonen under den här veckan är om vi ska lyssna på Anne
Frank idag. Den fångar dem verkligen. Eleverna är nyfikna på andra världskriget och
det här är ett bra sätt att möta 11-åringarnas funderingar och frågor. Annes ålder och
sätt att berätta väcker intresse. Det är viktigt att vi möter våra elevers nyfikenhet, pratar
och försöker förklara vad som hände och varför. 

Vi använde oss även av faktaboken Anne Frank- ett liv i förföljelsens tid, där får vi bl a
se och läsa om hennes liv innan kriget, gömstället dvs vindsvåningen och vad som hände
med henne och hennes familj samt övriga Europa. Hennes pappa var den enda över-
levande i familjen och han kunde bekräfta deras öde. 

Ja, om detta må vi berätta och med detta arbetet berörde vi områden… främst från den
delen som vi inte får glömma dvs kapitel 1 i vår läroplan men även områden i ämnena
samhällskunskap, religion, geografi, historia och svenska.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning