Att samtala

Vi förstelärare träffas med jämna mellanrum för att byta tankar, idéer och diskutera olika pedagogiska utmaningar. För ett tag sen kom vi överens om att vi skulle läsa böcker för att sen slå oss samman och ge vår syn på boken vi läst. Vi fick flera olika alternativ och skulle välja en. Den bok som föll mig och några till i smaken var boken "Lektionsdesign" av Helena Wallberg.
Boken var enkel att läsa och i den fanns en del tänkvärt. Vissa övningar i boken var jag väl känd med och har använt mig av.
 
Det som genomsyrar hela boken är tanken att en undervisning ska möta olikheter samtidigt som den ska främja delaktighet. Boken är uppdelad i faser som avslutas med en sammanfattning. Referenser till forskning, styrdokument och litteratur finns i korthet i avslutning till varje fas. I boken finns också mängder av konkreta tips, idéer och aktiviteter.

Vi  som valt boken representerade, låg och högstadiet, gymnasiet och komvux, en härlig blandning. Under den tiden vi samlades hann vi diskutera, dela med oss samt få en inblick i andras arbetsdagar. Detta är enormt givande och utvecklande. Jag fick vissa tips som jag direkt dagen efter kunde ta hjälp av. Vi alla sitter på så mycket kunskap men hinner sällan dela med oss.  Denna typ av strukturerade samtal önskar jag vi skulle använda oss mer av. Vi skulle kunna diskutera pedagogik, läroplanen, eller varför inte dagens lektioner.

När jag för några år sedan arbetade på mellanstadiet hade jag en elev som jag inte blev klok på. Jag tyckte att jag försökt med det mesta. Jag hade ändå ganska god erfarenhet av liknande elever men med hen lyckades jag inte. När jag hade slut på mina egna idéer bad jag om hjälp. I arbetslaget beslutades att vi skulle ha ett lärande samtal kring eleven. Jag hade då inga erfarenheter av dessa samtal. Alla som skulle delta i samtalet undervisade också eleven. Kollegiet skulle nu tänka och skriva ner hur de arbetade med hen när det fungerade. När vi sedan möttes var alla förberedda och hade med sina tankar och idéer. Jag fick så mycket hjälp, där satt vi alla i en blandad kompott och delade med oss av det vi kunde. Detta hjälpte mig, både med konkreta tips men också hur jag kunde ändra mitt tänk kring vissa saker.

Jag tänkte avsluta med en jämförelse som Helena Wallberg gör. Hon jämför en lektionsplanering med en måltid som alla ska njuta av.

"Kocken vet att en av personerna inte tål gluten, en annan tål inte laktos och en tredje är vegan. Dessutom finns förmodligen de som inte äter fläskkött och de som inte gillar lever. Kocken måste ta hänsyn till de olika behoven av råvaror, recept och hur måltiden presenteras. Alla ska kunna delta och äta vid samma bord."

Tänkvärt!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning