Take a break!

Tänk att korta pauser kan betyda så mycket för fokus och inlärning!
När tankarna får vandra fritt händer det saker i våra hjärnor; vi hjälper minnet och kan fokusera bättre.

Sedan tidigare vet vi att sömn är avgörande för att minnen ska befästas, stärkas och cementeras. Även en tupplur hjälper minnet eftersom inga nya intryck stör och minnet stärks.
Lila Davachi vid New York University har sett i sina studier att en förstärkning av minnet även kan ske i vaken tid. Eftersom hjärnan är aktiv när tankarna får vandra fritt är en paus ett tillfälle för hjärnan att dra slutsatser, hantera upplevelser och begripa vad den just har lärt sig.
Hur många gånger har jag inte funnit lösningar under mina hundpromenader i skog och mark!

Den del av hjärnan som är aktiv när vi gör något tankekrävande kallas prefrontalcortex. Härifrån styrs även impulskontroll och planering.
Det är när prefrontalcortex inte orkar längre som vi börjar tänka på annat och tappar tråden.
Cirka 30% av den tid när vi t.ex lyssnar på en föreläsning tappar vi fokus och har tankarna på annat.

Regelbundna pauser ökar prestationsförmågan . Två korta pauser per 50 minuters pass minskade deltagarnas prestationsförsämring visar en studie från University of Illinois.

I en av mina undervisningsgrupper kommer jag att använda mig av ovanstående.
Vi kommer att har två pauser per 60 minuters pass och eleverna har inga mobiltelefoner under lektionstid. Det ska även vara en paus från Chromebooken.

Eftersom inkodning av kunskap i långtidsminnet kräver en ansträngning avsätts tid för att relatera och reflektera över det vi gjort under lektionen.
Dagens schema där den ena lektionen avlöser den andra och där ny kunskap presenteras i en lång räcka ger inte utrymme för en ansträngande inkodning.
Kanske det vore bättre att läsa i moduler med färre ämnen och fler lektioner i samma ämne...........

Slutledning: Take a break med gott samvete och låt tankarna vandra!






Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning