Skolans påverkan på ungas val

Skolan som utbildningsplats för våra barn och unga ställer stora krav på oss som jobbar i verksamheten. Alla inom skolans värld, oavsett uppdrag, har en viktig roll som förebilder och vi står för kunskapsutveckling på många plan. Enligt mig har vi ett av de viktigaste jobben som finns då vi varje dag är med och formar landets unga och vi påverkar dem i val de gör både nu och i framtiden. Genom att ge "verktyg" som behövs för ett samhällsdeltagande både som barn, ung och i blivande yrkesroller krävs det höga ambitioner inom skolan och duktiga pedagoger och drivande ledning.

På gymnasiet finns krav på gott samarbete mellan skola och yrkesliv. Flertalet av våra gymnasieprogram kräver en verksamhetsförlagd praktik, vilket betyder att skolan behöver ett nära samarbete med arbetslivet för att på bästa möjliga sätt förbereda våra elever för ett kommande yrke. Våra elever som går på teoretiska program behöver förberedas väl för högre studier och då är det även av stor betydelse att vi har goda kontakter med universitet. Några gånger under elevernas studietid hos oss på Älvstrandsgymnasiet får de åka till Karlstads universitet på studiebesök och får möjlighet att besöka de program som intresserar dem.

Under ett antal år har jag haft rollen som lärarhandledare till blivande lärare som nu går på lärarutbildningen, då främst på Karlstads universitet men även från Högskolan Dalarna, Falun.  För att ta på sig uppdraget som VFU-handledare ska man gå en kort utbildning på universitetet och känna ett stort engagemang i att stötta lärarkandidater under deras verksamhetsförlagda utbildning. Trots att detta periodvis kräver mycket tid från mig tycker jag att det är värt varenda minut då jag får en möjlighet att föra mina tankar och yrkeserfarenheter vidare. Dessutom får jag ett tillfälle att följa nya idéer och vetenskapliga rön som våra blivande kollegor studerar utifrån.

I höst har jag haft två studenter, första fem veckorna på terminen hade jag en student från Karlstad som gjorde sin andra praktik, men första gången i ämnet religion. Studenten har tre år kvar av sin utbildning (som totalt är fem år) vilket betyder att hen behövde mycket stöttning och hjälp med planering och pedagogiska tankar. I sådana situationer påverkas studenten mycket av min erfarenhet, men då är det viktigt att som handledare lyssna in och belysa studentens tankar och kunskaper som kanske jag själv inte alls tänkt på tidigare. Det måste finnas en fin balans mellan det som jag har erfarenhet av men även studentens färska kunskaper som kan ge nya perspektiv på det redan beprövade.

Under höstterminens tio sista veckor har jag en student från Falun högskola som gör sin sista VFU-period efter snart fem års studier. Hen ska under denna period ha egna lektioner och visa sina kunskaper i form av både planering inom båda sina ämnen, och den pedagogik som krävs för att skapa en gynnsam lärmiljö för gymnasiets elever. Här finns jag mest med som ett bollplank och stöttar i situationer som kandidaten känner sig osäker i, men i huvudsak ska hen klara av att vara självständig i sin roll som blivande lärare i svenska och svenska som andraspråk mot gymnasiet. I januari ska vi vara kollegor, och förhoppningsvis på samma arbetsplats.  

Avslutningsvis vill jag än en gång påtala skolans påverkan och viktiga uppdrag som handlar om kunskapsinhämtning. Detta berör barn och elever i grundskolan, ungdomar på gymnasiet men även de vuxna som under sin högskoleutbildning kommer till oss på skolan för sin verksamhetsförlagda del i sina studier. Tillsammans är vi som jobbar i skolan viktiga förebilder och vi färgar ungas val som de gör idag, men även val som de kommer göra i framtiden. Detta gör läraryrket till ett av de viktigaste yrken man kan ha!

Kommentarer

  1. Viktigt med lärarstudenter men vad kommentaren nedanför har med detta att göra det vet jag inte😀

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning