Gymnasiets samsyn på google classroom

Google classroom är ett bra verktyg för både pedagoger och elever när det gäller att dela ut och lämna in uppgifter. Det digitala klassrummet kan dessutom fungera lite som en informationsportal för exempelvis mentorselever eller för hela programmet.

Sedan vi började att använda classroom på gymnasiet har vi gått lite olika vägar vad gäller hur våra classroom ska se ut. Efter ett tag började elever fundera på vad de kunde hitta samt vad som skulle lämnas in via classroom. De blev till exempel osäkra på vilka lärare som ville ha uppgiften via mail och vilka som krävde in via classroom eller om de skulle lämna in på båda sätten. Det kändes som om vi pedagoger inte var tillräckligt samspelta med hur vi ville använda verktyget för att eleverna lätt ska känna igen sig. Vi kom fram till följande punkter för att ge eleverna en högre igenkänningsfaktor:

  • När uppgifter, frågor, material etc. läggs in under klassuppgifter använder vi alltid rubriker. 
  • Viktigt att vi tänker på vad som är material samt vad som är uppgift, fråga eller quiz så att eleverna inte får saker på sin "att göra lista" som inte ska lämnas in.
  • Inlämningsuppgifter, så långt det är möjligt, ska finnas i och lämnas in i classroom. 
  • Endast saker som exempelvis veckoplanering eller tillfälliga förändringar läggs in under flödet (övrigt ska in under klassuppgifter).
Jag har frågat några elever om de märkt någon röd tråd, men de hade inte tänkt så mycket på det än sade de, förhoppningsvis kommer de märka detta. Vad de däremot tänkt på är att detta läsår finns fler uppgifter på classroom än tidigare, något de var positiva till. Eleverna tyckte även om idén med att de kan se vad som ska göras på lektionerna under veckan (inte bara termins/årsplanering) om de är borta en lektion.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning