Matematik för nyanlända och flerspråkiga elever






Jag har läst en mycket bra bok med titeln "Matematik för nyanlända och flerspråkiga elever. Boken är skriven av Saman Abdoka (matematiklärare och föreläsare), Catharina Sundström-Larsson (svensklärare) och Eva Sundgren (professor i svenska).

Boken riktar sig till den som undervisar nyanlända och flerspråkiga elever i matematik och är tänkt som en handbok. Här finns konkreta råd och exempel på strategier som underlättar lärarens arbete och samtidigt integrerar eleverna i matematikundervisningen och i klassen.

Mycket av svårigheterna handlar om läsförståelse och matematikböckerna: språket, textmängden, ord, symboler och begrepp. I boken presenteras också olika arbetssätt som gynnar elevernas sociala kontakter och inkludering i klassen.

Ett kapitel som jag fastnade extra för var hur matematikundervisningen sker i olika kulturer. Vad lägger man vikt på? Hur ser algoritmerna ut? Hur läser man av klockan? Hur är matematikböckerna uppbyggda? Här får man en genomgång av hur det fungerar i många olika länder. Intressant och viktig kunskap för att få förståelse för nyanländas tänkande och undvika eventuella missuppfattningar.

Här belyser man vad som kan vara särskilt svårt och det ges strategier för hur man kan jobba med det. Elevnära uppgifter, digitalt stöd, språkutvecklande arbetssätt och hur man integrerar förmågorna med lektionsinnehåll är andra intressanta delar.

Boken rekommenderas varmt och är verkligen användbar i undervisningen. Med alla bra, konkreta råd och förslag så kan den säkert fungera som en uppslagsbok när man kört fast.
Sen kan man önska att man fick chansen att lyssna på Saman Abdokas föreläsning, som komplement till boken.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning