Boktips

När vi förstelärare träffades sist fick jag tipset om en bok av en kollega. Det var boken "Lektionsdesign" av Helena Wallberg. Jag har nu läst den och kan verkligen rekommendera den, till er alla! 
Boken innehåller mängder av tips och idéer som du direkt kan använda i din undervisning. I bokens början tydliggör Helena ett begrepp som man bör ha kolla på. Hon pratar om begreppet differentierad undervisning. Detta innebär att vi som lärare redan i arbetsområdets början erbjuder aktiviteter för olika sätt att förstå, träna, bearbeta och visa kunskaper. Detta är ett sätt att möta individuella behov och förutsättningar utan att göra det med var och en av eleverna. Hon jämför med en måltid som hela klassen ska avnjuta "Kocken vet att en person inte tål gluten, en annan tål inte laktos och en tredje person är vegan. Dessutom finns förmodligen de som inte äter fläskkött och de som inte gillar lever" 

Denna måltid tycker jag är ett bra tänk när man startar ett arbetsområde.  

Hon menar också att differentiering är något annat än att individualisera. När vi individualiserar då fokuserar vi på den enskilda eleven frikopplad från ett sammanhang, medan differentiering fokuserar på delaktighet i ett sammanhang. 

Författaren ger också tips på hur du kan starta lektioner genom ritualer och rutiner. Jag gav vid ett blogginlägg tips om de rutiner som Stefan Hertz presenterade i sin bok "Konstruktivt ledarskap i klassrummet och på skolan". Dessa liknar varandra men Hertz fokuserar inte lika mycket på ritualerna. Ritualer menar Helena är aktiviteter som sätter igång tänkandet och förbereder hjärnan för ämnet, medan rutiner är annat, det som organiserar lektionen. I boken finns mängder av tips som hjälper till att skapa ritualer och rutiner. 

Hoppas jag bidragit till något som kan få din lektion ännu bättre! 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning