Förstelärares- och utvecklingspedagogers uppdrag under läsåret 2018-2019

Vid vårterminens slut i juni 2019 fick alla utvecklingspedagoger och förstelärare som uppgift att summera sitt uppdrag under läsåret utifrån ett antal frågor som baserats på uppdragsbeskrivningen.

Utifrån alla utvärderingarna har vi valt att lyfta fram några citat kring vad man arbetat med/utvecklat i den egna undervisningen:

“Jag har ju gått in för det här med att undervisa matematik för examensmålen på programmen”.“Jag märker att dessa inriktningsuppgifter hjälper eleverna att förstå matematikens relevans för deras kommande yrke”.

“Vi har under läsåret arbetat mycket på vår enhet med värdegrund och bemötande och med kollegahandledning och i det arbetet har man ju ett särskilt ansvar att lyfta diskussionerna som förstelärare”.

“I min egen undervisning har jag utvecklat specialpedagogiska metoder då jag har haft större delen av min undervisning i en klass där två elever har funktionsvariationer varav den ene på det kognitiva planet”. “De specialpedagogiska metoder jag utvecklat har varit begreppsförståelse i form av ordlistor med ämnesspecifika begrepp i ämnena historia, samhällskunskap, psykologi och religion”.

“Jag besöker andras lektioner, dels för att se eleverna i andra sammanhang och dels för att vara tillgänglig/behjälplig vid behov”.

“Jag tycker själv att jag arbetar med elever på individnivå på ett sätt som även blir en direkt handledning till personal. Då tänker jag främst på förhållningssätt bemötande utifrån ett relationellt perspektiv”.

Genom att leda och stödja pedagoger kontinuerligt, i ett kollegialt lärande, är det möjligt att nå en bestående förändring, utveckling av förskolans pedagogiska verksamhet.”

Barn- och bildning har så mycket kunskap och erfarenhet inom den egna organisationen, vilket bloggande är ett tydligt exempel på. Att sprida kunskap vidare är en nyckel till framgång och kan göras på många olika sätt, vilket blir tydligt utifrån exemplen ovan. 

Arbetet med att utveckla verksamheten är ständigt pågående och det är värdefullt att stanna upp och reflektera över vad man faktiskt gör och känna stolthet!

Hälsningar Jenny och Maria



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning