Genrepedagogik - cikelmodellen
Precis som Camilla Birgersson vill jag lyfta fram Gibbons cirkelmodell, vilken jag även nämner i min förstelärarpresentation att jag utgår från i min svensk undervisning. Tack vare cirkelmodellen får eleverna lära sig skriva olika texttyper då den bygger på genrepedagogiken. Den syftar till att stegvis undervisa och stötta eleverna så att de utvecklar både sitt vardagsspråk och sitt skolspråk. Fokus läggs på texttyperna: berättande, återberättande, beskrivande, förklarande, instruerande och argumenterande. Cirkelmodellen är indelad i fyra faser. Först bygger man upp kunskaper om ämnesområdet, nästa studeras texterna, sedan skrivs gemensam text och slutligen skriver man individuellt. Se illustrationen nedan. I undervisningen använder jag läromedlet Klara Svenskan(Natur & Kultur) som utgår från cirkelmodellen och är även inriktad enligt kurs- planen i svenskans Tala - Läsa - Skriva. I fas 1 tar man reda på elevernas förkunskaper och tydlig gör målen med arbetsområd