Språkutvecklande arbetssätt med bilder som stöd i undervisningen
Detta är mitt första blogginlägg och jag vill här berätta om hur jag arbetar på ett språkutvecklande arbetssätt med bilder som stöd i undervisningen. I min klass har närmare 30% av eleverna Svenska som andraspråk och de utvecklar ständigt svenska språket genom att tala, läsa och skriva. Mitt dagliga arbete ställer därmed stora krav på att anpassa lektionerna så att alla elever förstår vad som sägs och därmed känner inkludering och delaktighet. I det här inlägget vill jag beskriva hur jag jobbar med att visualisera undervisningen med bilder som stöd vid genomgång av berättande texter. Jag kommer också dela med mig av några exempel på de Powerpointspresentationer jag gör inför varje kapitelgenomgång av läsläxan. Varje vecka har eleverna läsläxa. Vi läser "Den magiska kulan" av Mats Wänblad, Natur och kultur. Boken finns i tre svårighetsgrader, A, B och C. A står för nybörjarläsare, B för de barn som kommit en bit på väg och C för de elever som kommit längre i sin...