Presentation - här är vi!




Anette Lavén Iliev


Jag heter Anette Lavén Iliev och är förstelärare i pedagogik på ÄBC

F-3. Jag är legitimerad grundskollärare för årskurs 1-6. I år är jag mentor i årskurs 1. I min klass ansvarar jag för undervisningen i Svenska, So, Bild och Musik.

I mitt dagliga arbete möter jag många nyanlända elever. Detta har gjort att jag numera planerar min undervisning ur ett ytterligare perspektiv. Jag strävar efter att ha ett språkutvecklande arbetssätt. Att förmedla kunskap och förståelse till eleverna kring ord och begrepp är centralt i detta arbete.

För mig är skolans värdegrundsarbete en viktig del och grunden för att undervisningen ska fungera. Alla barn ska känna sig trygga och respekterade i skolan och på lektionerna. Uppdraget att skapa ett demokratiskt klassrum ser jag som oerhört viktigt och jag eftersträvar alltid att ha goda relationer till mina elever för att kunna stödja deras lärande och utveckling.

Jag försöker mer och mer att använda digitala verktyg i undervisningen. Målet är att det ska vara en naturlig del av skoldagen. Jag ser stora utmaningar och möjligheter att utveckla min undervisning även inom detta område.

Under läsåret 2017-18 var jag handledare för Läslyftet. Det var ett lärorikt uppdrag och det gav mig inspiration att ytterligare utveckla min undervisning i svenska och övriga ämnen på ett kreativt och språkutvecklande sätt. Språket och kreativiteten har stor betydelse för varje elevs lärande i alla ämnen.

I min undervisning är det viktigt att eleverna får möta språk och skriftspråk i ett sammanhang där ämnesinnehållet blir begripligt. Det gör jag till exempel genom att använda bilder som stöd men också genom att ofta arbeta med praktiskt estetiskt skapande i alla ämnen.  Sådan undervisning är helt nödvändig för många av våra flerspråkiga elever och gynnar alla elevers språk- och kunskapsutveckling oavsett språkbakgrund. Genom att fokusera på barnens språkutveckling kan vi i skolan bidra till att stärka alla barns kunskapsutveckling, självförtroende, trygghet och inkludering.



*******************

Ann-Christin Hollsten

Förskollärare sedan 1975, jag har jobbat inom barnomsorgen som förskollärare och föreståndare i Karlstad, några år på Öppen förskola här i Hagfors. Sedan 1983 har det varit förskoleklassen som gällt.

Genom att läsa olika kurser på universitet i Karlstad, Linköping och Falun har jag nu lärarlegitimation som ger mig behörighet att jobba som förskollärare i förskola och förskoleklass samt undervisa i svenska, matematik och teknik i årskurs 1 - 6.

2008 fick alla på min dåvarande skola gå en kurs i Aktionslärande på Karlstad universitet RUC. Det var under den perioden som det hände stora saker i skolutveckling i Hagfors kommun. I ett samarbete med Hans-Åke Scherp, Blossing och Kau fick ett antal pedagoger en gedigen utbildning i ledarskap som mynnade ut i en lärledarorganisation som gav oss pedagoger möjlighet att i lärgrupper fördjupa oss tillsammans med kollegor och med handledarna Inger Olsson och Anette Forssten föra Scherps och Blossings ideer kring skolutveckling med aktionslärande som bas.

Efter att ha varit utvecklingspedagog/lärledare i bland annat Matematiklyftet och Läslyftet med kollegerna i förskoleklasserna på skolan, känner jag att mitt arbetssätt fått en mer tydlig inriktning.



*******************

Anna Erkgärds  


Jag heter Anna Erkgärds och jag arbetar på Älvstranden Bildningscentrum i en årskurs 2 där jag, mestadels undervisar i svenska, matematik, idrott och engelska. Vi arbetar som ett team på fyra pedagoger och två elevresurser, runt tre klasser med ca 20 elever i varje klass. Detta är ett nytt sätt för oss på lågstadiet att arbeta vilket gör det hela ännu mera spännande. Jag har dessutom ett uppdrag som förstelärare i Hagfors kommun med inriktning på pedagogiskt arbete.

Hösten 2004 tog jag min examen som tidigarelärare med inriktning SO/svenska. Det innebär att jag är inne på mitt 14 år som lärare!! Hjälp vad tiden går fort. Jag började arbeta i Hagfors kommun och ha genom åren rört mig över alla stadiegränser från lågstadiet, där jag är nu, ända upp till gymnasiesärskolan. Alla stadier har sin charm, och jag älskar verkligen mitt yrke.

Enligt skollagen skall all utbildning vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Skolutveckling är en stor del i vårt uppdrag och det har alltid varit en del som jag upplevt extra intressant. Därav har jag förutom min grundutbildning, även 30 poäng kring Ledarskap för skolutveckling. Vi var en grupp pedagoger som läste kursen tillsammans och fick sedan uppdrag som lärledare i kommunen. Detta ledde sedan vidare till en utvecklingsorganisation med utvecklingspedagoger. Det var mitt intresse för att utveckla skolan och utbildning som gjorde att jag sökte uppdraget som förstelärare.

För en bra utbildning krävs en bra grund för vår elever att stå på. Vi i skolan måste skapa en miljö där trygghet och trivsel med goda relationer är i fokus. Detta ska dessutom ske med hänsyn till barns och elevers olika behov. Varje individ är unik och ska så behandlas, det är en stor utmaning och ett hårt arbete för oss i skolan, men det är det som är så fantastiskt.

Jag anser att vi alla, kontinuerligt lär av varandra, stora som små, och det är när vi möts och utbyter kunskaper och erfarenheter som ett lärande sker. Det är också viktigt för mig att utmana eleverna så att de känner sig motiverade, för helt ärligt, visst är det roligare att springa ett terränglopp med varierande utmaningar mot ett maraton på asfalt?


*******************

Camilla Birgersson

Hej! Det är jag som är Camilla Birgersson. Jag har mitt uppdrag som förstelärare i Hagfors kommun kopplat till ämnet pedagogik. Sedan åtta år tillbaka jobbar jag på Älvstranden 

Bildningscentrum. Jag är legitimerad grundskollärare men undervisar för närvarande i svenska i åk 8 och 9. Jag är också mentor i en åtta.
Att bygga goda relationer och ha höga förväntningar på alla elever är viktigt för mig. På lektionerna tränar vi, misstag välkomnas och jag arbetar för att eleverna tar ansvar för sitt lärande. Jag försöker skapa en varierad undervisning där elevernas intresse och nyfikenhet väcks.

I min undervisning finns en tydlighet i struktur, innehåll och mål. Att skapa ett demokratiskt klassrum ser jag som viktigt och jag har insett vikten av att ha goda relationer till mina elever för att kunna stödja deras lärande och utveckling. I vår undervisning på ÄBC har vi mer och mer börjat använda oss av digitala verktyg. Vilket jag tycker är spännande. Jag ser stora möjligheter att utveckla min egen undervisning med hjälp av dessa verktyg och tycker mig kunna se att elevernas motivation ökar när de ges möjlighet att publicera sina arbeten och får riktiga mottagare.


Efter många år i yrket ser jag detta som en kompetensutveckling, som jag hoppas
ska ge nya infallsvinklar till fortsatt utveckling av min undervisningen.





*******************

Camilla Häkkinen 

Mitt namn är Camilla Häkkinen och jag är förstelärare i digitala lärprocesser på grundskolan. Jag är legitimerad lärare i svenska och matematik för åk 1-6 samt No, teknik och svenska som andraspråk för åk 1-3. Under detta läsår undervisar jag i svenska i åk 5.


Sedan vårterminen 18 har jag jobbat inom Chrome OS och jag ser stora vinster och många användbara funktioner med systemet. Jag använder digitala verktyg dagligen och ser hur elevernas motivation växer och mina möjligheter att utveckla undervisning ökar. Jag strävar efter att variera min undervisning för att den ska passa alla och digitala verktyg gör detta arbete enklare.

Min undervisning bygger på en blandning av struktur och kreativitet. Jag är inte rädd för att testa nytt och försöker därav ge eleverna inflytande i klassrummet. De får komma med förslag och ideer kring olika arbetssätt. Att ha en genomtänkt struktur och ett gemensamt arbete med eleverna är viktigt för mig. Det senaste året har jag också blivit mer intresserad av att använda bildstöd i undervisningen, då detta underlättar för de flesta. Detta är något jag vill fortsätta utveckla och testa med mina elever. I ämnet svenska jobbar jag utefter cirkelmodellen och tror på att starta hos eleverna och deras förkunskaper för att sedan gemensamt bygga upp kunskaper om ämnet, hitta förebilder, för att till sist själv eller i grupp/par använda och pröva sina kunskaper. Jag är övertygad om att människor lär tillsammans och kan dra nytta av varandras kunskaper och har därför ett stort intresse för KL (kooperativt lärande). Genom en kombination av digitala verktyg och KL hoppas jag kunna utveckla min undervisning och öka elevernas måluppfyllelse. Ett arbete inom Google möjliggör samarbete och möjligheten att utvecklas tillsammans. Att snabbt kunna få feedback och återkoppling på arbetet är en av fördelarna enligt mig. En annan är att kunna ta reda på elevernas förkunskaper eller kunskaper på ett roligare sätt.

Jag sökte tjänsten som förstelärare för att jag har ett stort intresse för ämnet, läser forskning och ägnar mycket tid åt att leta upp tips, ideer och inspiration från andra pedagoger. Jag ser ett behov av digitala kunskaper inom grundskolan och vill vara med och både driva och följa hur pedagoger och elever kan använda Google och andra digitala verktyg. Eleverna behöver en mängd kunskaper med sig ut i livet och arbetslivet. Framförallt behöver vi skicka med dem ett kritiskt förhållningssätt men också kunskaper för att kunna dra nytta av tekniken. Vi har ett intressant och roligt arbete framför oss och med ett gott samarbete kommer vi att stärka både pedagogers och elevers digitala kompetens. En önskan från mig är att vi kan lära av varandra och utnyttja de olika kompetenser vi har och sprida tips och ideer mellan oss.




  
*******************

Camilla Sundström


Jag heter Camilla Sundström och undervisar i matematik på Älvstrandsgymnasiet. I tjänsten som förstelärare i matematik ser jag fram emot ett spännande uppdrag som jag hoppas leder till vidareutveckling av min undervisning och undervisningen på vårt gymnasium. Just nu undervisar jag inom samhällsprogrammet och inom flera av våra olika yrkesprogram. Jag brinner lite extra för undervisningen i yrkesprogrammen och har tagit fasta på det faktum att en matematikkurs både ska vara allmänt hållen enligt kursplanen samtidigt som den ska vara inriktad mot examensmålen för programmet. Där håller jag ett ständigt pågående arbete med att finna kopplingar till yrkeslivet och vardagslivet för det mesta inom matematiken. Mitt mål är att eleven ska få en förståelse och kunskap om hur matematik används inom inriktningen med målet att bli en skicklig yrkesutövare.

Tydlighet, trygghet och bekräftelse är viktigt för mig. Den som besöker mitt klassrum finner tydlig struktur i vad lektionen ska handla om, hur det ska göras och varför - vad syftet är. Då jag möter många elever som upplever att de inte kan och inte är intresserade av matematik är det viktigt för mig att de ska ha känslan av att här är vi för att träna och lära oss, vi frågar och diskuterar om det vi inte kan samt att jag bekräftar och synliggör de förmågor jag ser att eleven kan, arbetar med och hur de kan utvecklas och uppmuntrar de framsteg jag ser. Att göra likvärdigt innebär ibland att elever får göra väldigt olika eftersom alla elever är olika och det gäller att låta dem vara det och finna möjligheter för dem att utvecklas och kunna visa sina kunskaper på bästa sätt.

Just nu upptas även tiden för utveckling av kunskapsinhämtning inom programmering med målet att komma igång med undervisning under vårterminen.





*******************

Elisabeth Dahlén 

Lärare på Älvstrandsgymnasiet behörig i engelska, spanska, tyska och juridik, ämnesansvarig i engelska, spanska och juridik samt programansvarig för Ekonomiprogrammet. Sedan 2018 förstelärare i digitala lärprocesser och innan dess förstelärare inom området skolutveckling, innan 2014 var jag utvecklingspedagog under några år.

Ett digitalt arbetssätt i skolan är mycket viktigt eftersom det är den verkligheten våra elever möter när de går vidare till universitet och arbetslivet. Vi pedagoger behöver en samsyn kring vilka redskap och program vi använder och hur dessa ska nyttjas. Själv tycker jag det finns så mycket, nästintill oändligt, inom det digitala som är av intresse i undervisningssyfte och det kan ibland vara svårt att hitta och / eller använda verktyg. Jag vill som förstelärare i digitala lärprocesser kunna förmedla forskning och tips på området samt att tillsammans med mina kollegor öka användandet av de digitala verktyg vi redan har på gymnasiet. Detta kan bland annat ske genom workshops eller mer spontana möten och samtal.

I mitt klassrum använder jag mig mycket av Google Classroom, digiexam, presentationsverktyg, formulär och olika websidor både i själva undervisningen och i examinerande syfte. Jag försöker variera mitt och elevernas arbetssätt, men samtidigt behålla en röd tråd i undervisningen. I och med övergången till googlesystemet har vi möjlighet att arbeta mer digitalt än förut samt på ett enklare sätt ge eleverna material och information innan själva lektionen. De kan få ut presentationer eller länkar och filmklipp för att öka förförståelse samt minska oron hos vissa för vad som ska hända på lektionen. Även övergripande samt veckoplaneringar kan läggas ut och på så sätt enkelt finnas tillgängliga för alla elever, även de som av någon anledning inte är närvarande. Det kan även fungera som ett hjälpmedel då inlämningstider kan sättas på uppgifter och det blir då lättare för både elev och lärare att hålla reda på deadlines samt vem som lämnat in och inte. Som jag påpekade tidigare finns det en uppsjö med roliga, intressanta och användbara digitala hjälpmedel som jag hoppas vi tillsammans ska få nytta av.



*******************

Erik Fröjel 


Jag heter Erik Fröjel och är förstelärare i matematik på Älvstranden bildningscentrum. Sedan 10 år tillbaka arbetar jag som speciallärare i år 7-9 där jag också har en del klassundervisning i matematik och engelska. Mentorskap i 9B samt arbete i vårt Trygghetsteam är två andra uppdrag som jag har. Min erfarenhet som lärare är lång. Det är snart trettio år sedan jag examinerades som en av de sista mellanstadielärarna.

Under min yrkeskarriär har intresset för matematik ökat och blivit ett riktigt favoritämne. Jag fick möjligheten att bli handledare i Matematiklyftet för några år sedan vilket fick mig att få upp ögonen för nyare och bättre sätt att undervisa i ämnet.

Därför sökte jag uppdraget som förstelärare då jag vill bidra till att utveckla både min egen och skolans matematikundervisning. Jag har också insett att vi lär bättre tillsammans där det kollegiala lärandet måste få ett stort utrymme.

För min del är det viktigt att alla elever kan tillgodogöra sig undervisningen. Att alla kan vara delaktiga efter sin förmåga, känner tillhörighet och trygghet i gruppen, Det bidrar till en bra lärmiljö och ger bättre resultat. Vi är just nu mitt uppe i en digitaliseringsprocess av skolan, Här ser jag stora möjligheter att göra matematiken mer omväxlande och förhoppningsvis roligare framöver.


*******************

Eva Åhs 


Jag heter Eva Åhs, är legitimerad gymnasielärare inom vård/omsorg och utbildad valideringspedagog. Jag undervisar på Vård- och omsorgsprogrammet vid Älvstrandsgymnasiet, samt innehar uppdraget som förstelärare inom vuxenutbildningen. 

Utgångspunkten för vuxenutbildningen är elevens behov och förutsättningar. Vuxenutbildningen ska tillvarata de kunskaper och erfarenheter eleverna har från arbetsliv och tidigare studier. 


Vuxenutbildningen ska också sträva efter en flexibilitet som gynnar elevernas lärande/utveckling och möjlighet till studier. Idag möter jag många elever med dålig erfarenhet av utbildning och skola. Det här är något jag vill jobb med. I mitt uppdrag vill jag arbeta för att en samsyn på vuxenutbildningen skapas, att alla elever ges förutsättning att klara sina studier. För att detta ska bli verklighet så ser jag tre viktiga områden vi bör fokusera på: relation lärare/elev - trygghet - struktur.

Vidare i mitt uppdrag vill jag arbeta med de organisatoriska delarna i vuxenutbildningen. Frågor vi bör ställa oss: Hur kan vuxenutbildningen utvecklas mot ett ännu mer flexibelt upplägg när det gäller studieform och sätt att lära. Hur kan vi ta tillvara elevernas erfarenhet och kunskap genom utveckling av validering? Hur kan vi möta yrkeslivets behov av utbildad arbetskraft?


Jag ser med spänning fram emot mitt uppdrag som förstelärare inom vuxenutbildningen, och att på olika sätt kunna bidra till att vuxenutbildningen utvecklas på Älvstrandsgymnasiet.


******************* 

Eva-Lena Nilsson

Jag heter Eva-Lena Nilsson och arbetar som utvecklingspedagog i Hagfors kommun. Jag leder tillsammans med en kollega skolutveckling på fritidshemmen i kommunen i en kommunövergripande lärgrupp, där alla kommunens lärare i fritidshem möts.
Jag är förskollärare och har läst svenska, specialpedagogik, utvecklingspsykologi och skolutveckling. Jag arbetar som Lärare med specialpedagogisk kompetens i arbetslagen F-3 på Älvstranden Bildningscentrum och på Sunnemo skola, och i samverkan med mentorer och elevhälsa hittar vi lösningar som gör att hela skoldagen blir bra för alla elever.

Jag har tidigare arbetat med barn och elever i förskola, förskoleklass och fritidshem, och i min nuvarande tjänst har jag möjligheten och förmånen att se eleverna i ett heldagsperspektiv och kan då möta dem på ett mer övergripande sätt. I vår lärgruppen har vi under läsåret 16/17 arbetat fram ett Måldokument för kommunens fritidshem, där riktlinjer för det systematiska kvalitetsarbete finns och med ett tillhörande årshjul.
Vi har därefter lagt fokus på att implementera Måldokumentet på kommunens fritidshem. Och under detta läsåret fortsätter vi arbetet i lärgruppen med processen som ska leda till institutionalisering, parallellt med att arbeta med uppdraget kring digitaliseringen. I bloggen tänker jag delge er med tankar, ideer och praktiska händelser som dyker upp från lärgruppens träffar och från de verksamheter jag befinner mig i.


******************* 

  

Helena Rönning


Hej! Jag heter Helena Rönning och är förstelärare i pedagogik på Kyrkheden och Råda skola, Hagfors kommun. Jag är legitimerad grundskollärare 1-7 med behörighet i svenska, matematik, engelska, so, no, bild och teknik. För närvarande undervisar jag i årskurs 4 på Kyrkhedens skola, främst i svenska, engelska, no och teknik. Jag är mentor för en av de två klasserna och handleder även min närmaste kollega. Det här läsåret är mitt första år på Kyrkhedens skola och jag ser fram emot att fortsatt få nya utmaningar i mitt läraruppdrag. Jag har tidigare arbetat på andra skolor i kommunen och är också fritidspedagog i botten.


Jag arbetar gärna ämnesövergripande och vill låta eleverna arbeta med alla sinnena i klassrummet. Värdegrundsarbetet har stor betydelse i mitt arbete, vilket ska bidra till ett tillåtande klassrumsklimat där eleverna vågar anta utmaningar, testa och prova. Det är viktigt att bygga goda relationer med både elever och kollegor. Jag utvärderar mitt och mina elevers arbete kontinuerligt både enskilt och tillsammans med dem, vilket är av stor vikt för progressionen i vårt gemensamma arbete. Tydlig struktur, tydligt innehåll, delaktighet, trygghet och ett aktivt arbete med rimliga krav på eleverna är viktiga pusselbitar i min undervisning. Jag arbetar språkutvecklande och tar stöd av Gibbons cirkelmodell och dess fyra faser. Jag främjar mera dialog än monolog i klassrummet, med det menar jag att alla ska få möjlighet att tala och höras. Det här läsåret har alla våra fyror tillgång till varsin Chromebook och vi arbetar aktivt med att integrera digital teknik i det dagliga arbetet.

Efter många år i yrket är jag fortfarande nyfiken och vill hela tiden utveckla mig, min undervisning och skolan. De senaste fyra åren har jag varit förstelärare och jag har deltagit och handlett skolutvecklingsprojekt genom kollegialt lärande bl a värdegrundsarbete och Läslyftet, vilket jag tycker är god kompetensutveckling. Då samspelar forskning, beprövad erfarenhet och man får möjlighet till goda pedagogiska samtal som främjar utveckling av vår undervisning, skapar gemenskap, samhörighet och delaktighet i arbetslag/grupper.
Jag ser fram emot att blogga och på så sätt dela med mig om min undervisning, dagliga reflektioner och för mig intressant forskning. Och genom det fortsätta utmana och utveckla mig.


*******************

Jenny Melberg


Jag heter Jenny Melberg och arbetar på Kyrkhedens skola i Ekshärad. Jag är legitimerad grundskollärare och har arbetat som lärare i 18 år. Jag är utbildad lärare för år 1-7 sv/sa med ämnena engelska och idrott som tillval. Jag tror på att skapa goda relationer och se varje elev. Jag tycker att det är viktigt att ha tydliga rutiner i vardagen där eleverna ska kunna känna igen sig och känna trygghet i klassrummet. Som lärare vill jag ”ta med eleverna på en resa” där vi tillsammans får uppleva, lära oss och bli nyfikna på allt spännande som finns i vår värld!

Jag har arbetat som förstelärare i 6 år och är i nuläget förstelärare i pedagogiskt arbete för Kyrkhedens- och Råda skola i Hagfors kommun. Jag har ett stort intresse för skolutvecklingsfrågor och att driva goda former för det kollegiala lärandet i kommunen. I mitt dagliga arbete undervisar jag nu elever i skolår F-3 och är mentor för en årskurs 2.

I min undervisning är kreativa arbetssätt med hjälp av praktiskt skapande och digitala verktyg viktiga. Jag och mina kollegor har under några år arbetat utifrån arbetssättet att skriva sig till lärande där vi arbetar med olika stationer under veckan för att utveckla elevernas läs- och skrivförmåga.

Jag försöker utveckla undervisningen med bildstöd i klassrummet och hur man kan utforma lärmiljön efter delaktighetsaspekterna eftersom jag tror på att det är bra för alla elever men särskilt till stöd för nyanlända elever och elever med NPF-variationer.

Jag säger ofta till mina elever att ”Bra idéer är till för att stjälas” och det tror jag att vi lärare har mycket att vinna på också! I min blogg vill jag därför sprida tips, inspirera och hoppas att du ska tycka att det kommer till nytta i din undervisning! 


*******************  

Karin Nilsson


Hej, Karin Nilsson heter jag och är legitimerad grundskollärare. Jag utbildade mig till lågstadielärare och tog examen 1988. Första lärartjänsten jag hade var på högstadiet i Ma/ No, det var lärorika år då jag fick arbeta med duktiga Ma/No lärare. På lågstadiet där jag arbetade några år upptäckte jag vilka olika förutsättningar eleverna kommer med. Detta gör att man funderar på hur man ska hjälpa elever som har svårt att se de mönster som finns i matematiken. Har arbetat mestadels med Ma/No/teknik på mellanstadiet.

Tycker att utvecklingen med digitala verktyg och IKT ska finnas med som ett redskap i alla ämnen och är en stor tillgång, ytterligare ett verktyg att använda, kan se en utveckling i bl.a matematik genom detta. Jag ser spänningen i saker som det inte omedelbart finns något lösning på, har ett entreprenöriellt tänkande. Har läst entreprenörskap vid Mälardalens högskola. Arbetat med snilleblixtar, framtidsfrön och uf i olika konstellationer i skolan. 

Arbetar för att elevers lärande ska synliggöras så att de ser att det är viktigt det de gör. Visa upp detta i olika former vad de lärt sig, genom teater, dans, musik, film eller andra uttrycksformer. Ett förhållningssätt till eleverna där man utgår från att alla ska lyckas. Att stärka deras självkänsla så att de ser att de lyckas och duger som de är. Att bygga ett självförtroende utifrån sina förmågor.


******************* 

Kerstin Haglund  


Jag heter Kerstin Haglund och är tillsammans med en kollega utvecklingspedagog för kommunens fritidshem. Jag är legitimerad lärare för att undervisa inom Fritidshem, förskola, förskoleklass och grundskola. Jag har tjänstgjort inom alla verksamheterna, men just nu arbetar jag som lärare med specialpedagogisk kompetens i arbetslagen F-3 på Kyrkhedens och Råda skola.Fritidshemsverksamhet finns inom båda enheterna.

Förutom lärarutbildningen har jag 30 p i skolutveckling.
I vardagen är min främsta arbetsuppgift att tillsammans med mentorer och med uppdrag från rektor och i samarbete med elevhälsan finna på lösningar som gagnar alla elever i båda verksamheterna - skola och fritidshem.

Vad är det då som gagnar alla elever? Värdegrunden, bemötande och förhållningssätt är för mig det primära. "Allas lika värde". Detta är som bekant inte något som bara står för mig utan är den grund som alla skolverksamheter vilar på.

Sverige har dessutom en läroplan som är mål och resultat styrd , det gör läraryrket komplext. Komplexiteten är att finna ett helhetsperspektiv i spänningsfältet som sammanlänkar styrdokument och praktiken. Det är denna komplexitet som driver mig. Jag vill utveckla - se möjligheter och inte hinder och med hjälp av det relationella perspektivet se till att vi har/ får "en skola för alla."

Det är samma drivkraften som gör att jag tycker att det är så otroligt spännande och fängslande att ta sig an uppdraget som utvecklingspedagog för fritidshemmen. Här är utmaningen att bidra till att lärarna på fritidshemmen ska ges möjlighet till att tillsammans kunna fördjupa sig i sitt läraruppdrag och undervisning på fritidshem genom kollegialt lärande. Uppdraget att undervisa på fritidshem skiljer sig åt om man jämför med övriga skolan. Fritidshemmet har uppnående mål för verksamheten men inte på individnivå. I övrigt är det mer som förenar än som skiljer sig mellan de båda verksamheterna. Det är naturligt för mig att verka för en samlad skoldag och se skolan utifrån ett helhetsperspektiv.
Jag läser mycket skolforskning bl.a inom fritidshemspedagogik, specialpedagogik och genus.

Om jag ska presentera mig djupare som pedagog så är jag en pedagog som främst bygger på det relationella perspektivet, inte enbart genom att skapa relation till alla elever, utan också hur olika lärmiljöer görs tillgängliga för olika elever. Jag värnar om att elever ska få diskutera, argumentera och reflektera i undervisningen. För mig är det oerhört viktigt för demokratin att skolan "fostrar" samhällsmedborgare som är rustade att tänka fritt för att kunna ta ställning.Jag har lätt för att undervisa situation och process styrt.

Vidare undervisar jag utifrån många sinnen- multisensoriskt. Bildstöd är ett, skapande ett annat, film, drama och lek osv. Utomhuspedagogik är också något jag känner nära samhörighet med, lägg där till skratt och humor då blir det jag.



*******************

Leena Hallberg-Wiklund


Jag heter Leena Hallberg-Wiklund och arbetar som adjunkt på Älvstrandsgymnasiet. Min lärarlegitimation omfattar ämnena samhällskunskap, historia, religionskunskap, filosofi, psykologi och pedagogik.

I mina arbetsuppgifter ingår även att vara ämnesföreståndare i religionskunskap, psykologi och filosofi samt att ge stöd till elever med bl.a neuropsykiatriska funktionsvariationer.I mitten av 2000-talet läste jag 30 poäng i skolutveckling samt 30 poäng i specialpedagogik med inriktning på neuropsykiatriska funktionsvariationer.Jag har under många år varit utvecklingspedagog på gymnasiet och även ingått i gymnasiets ledningsgrupp.

De senaste fyra åren har jag haft ett försteläraruppdrag och den första juli tillträdde jag en förstelärartjänst med inriktning pedagogiskt arbete på gymnasiets nationella program.Pedagogens betydelse samt strukturen kring undervisningen kan inte nog betonas och mina intentioner är att, som förstelärare, framförallt arbeta med utveckling av lärmiljön i klassrummet samt ledarskapet i klassrummet.

Klassrummets lärmiljö ska vara trygg, strukturerad, tillåtande och förutsägbar. Att arbeta med förförståelse gör att det blir lättare för våra elever att få en känsla av sammanhang. Detta underlättas av att vi blir mer och mer digitaliserade.I en trygg och tillåtande lärmiljö råder en ömsesidig respekt mellan pedagog och elev och alla elever känner sig sedda.

Forskning inom pedagogik och psykologi är ett av mina intresseområden och jag tycker att det är viktigt att kunna förena dessa. Att använda psykologisk kunskap i den pedagogiska utövningen anser jag vara en framgångsfaktor. Inom forskningen finns även en vision om att kunna smälta samman neurovetenskap, psykologi och pedagogik till en enda vetenskap om lärande.

Jag ser fram emot att, tillsammans med mina kollegor, fortsätta utveckla Älvstrandsgymnasiet till en skola med en högkvalitativ undervisning och trygga motiverade elever.

Min blogg kommer att handla om pedagogisk forskning, pedagogisk psykologi och givetvis mitt arbete med mina fantastiska elever!


*******************

Mari Pettergård



Jag heter Mari Pettergård och jobbar på Älvstrandsgymnasiet sedan 2008. Jag undervisar i ämnena religion och svenska, är ämnesansvarig i svenska och genom åren har jag jobbat med alla våra nationella program, praktiska som teoretiska. Jag har under ett antal år arbetat som utvecklingspedagog innan jag fick uppdraget som förstelärare för drygt fyra år sedan.

Jag älskar att undervisa och att få vara delaktig i våra ungdomars utveckling, att se hur de formas till unga vuxna som ska ta klivet ut i ett kommande yrkes- eller studieliv och ta sig an det vuxenvärlden erbjuder. Varje dag är en utmaning att få alla våra elever att trivas i skolan och känna motivation till att lära sig mer.

I mitt klassrum strävar jag efter att skapa trygghet och goda relationer för att eleverna ska få möjligheten att visa sina kunskaper på bästa sätt. Genom ett varierat arbetssätt strävar jag efter att alla elever ska känna att de utvecklas och kan visa sina förmågor. Jag försöker arbeta så mycket som möjligt med tekniska hjälpmedel som ex Google classroom och digiexam för att möta den digitala utvecklingen som sker i samhället och arbetslivet. Jag uppmuntrar olikheter men jobbar aktivt för likvärdighet i klassrummet, alla ska känna sig sedda och få en god kunskapsutveckling samt känna en glädje i skolan.

Glädje, trygghet och goda relationer bidrar till motivation att lära och det är enligt mig stora framgångsfaktorer för att lyckas i skolan. För att uppnå detta måste man som lärare givetvis vara duktig i sina ämnen, ha god struktur på sin undervisning, vara nyfiken, ha ett öppet och kritiskt förhållningssätt men även vara en människokännare. Att alltid ha det kompensatoriska uppdraget i åtanke är för mig en viktig del för att säkerställa att alla elever, oavsett bakgrund, får den utbildning de har rätt till.

Det är viktigt att skolan vilar på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet vilket är något jag har ett stort intresse för. Att ständigt hålla mig uppdaterad på nya rön som förbättrar skolan och undervisningen gör lärarjobbet varierat och utmanande. Mitt försteläraruppdrag som läs-, skriv- och språkutvecklare ställer höga krav på att förkovra mig i vad forskningen säger inom ämnet och på bästa sätt få våra elever att ta del av det och skapa möjligheter för att höja resultaten. Det bästa med att vara lärare är mötet med elever i klassrummet eftersom det ger mig en enorm glädje som gör varje arbetsdag spännande och omväxlande!

*******************


Maria Carlsson 


Jag heter Maria Carlsson och arbetar som lärare i so och svenska på Kyrkhedens skola. Detta läsår undervisar jag i årskurs 7. I läraryrket finns alltid nya utmaningar och saker som kan utvecklas och jag tycker fortfarande, efter 25 år, att det är ett roligt och spännande yrke.

För mig är det viktigt att i min undervisning sträva efter att låta eleverna få känna trygghet och uppleva att de blir sedda. Det är viktigt att möta varje elev.
Jag vill också variera min undervisning, använda olika arbetssätt och arbeta ämnesövergripande och genom det ge eleverna större möjlighet att både utveckla och visa sina förmågor på olika sätt i de olika ämnena.

Estetiska uttrycksformer är ett bra sätt att hjälpa elever att knyta an till ämnet och att ge dem sammanhang som de kan koppla ny kunskap till. Jag engagerar mig i att utveckla min undervisning och att anpassa den efter elevernas behov så att det ska öka möjligheten för dem att kunna känna lust att lära sig nya saker.

Det finns alltid möjlighet att blicka framåt i skolans värld. Varje dag och varje läsår bjuder på nya möjligheter. Det jag vill lägga fokus på nu är att fortsätta utveckla användandet av dramatiseringar på olika sätt och även finna nya arbetsområden där det kan vara en väg att göra undervisningen mer lättillgänglig för eleverna. Detta läsår kommer jag också att fortsätta utveckla användandet av digitala verktyg i min undervisning.


   

 


*******************

Maria Sohl

Jag heter Maria Sohl och arbetar på Kyrkhedens skola i Hagfors kommun som är en F-9 skola. Jag undervisar i åk 7-9 i SO, engelska och svenska och nu startar jag också mitt nya uppdrag som förstelärare i pedagogiskt arbete. Jag vill att mina elever ska utvecklas och växa i mitt klassrum och då måste jag göra det samma. Jag tror starkt på egen utveckling, engagemang och att vara en förebild för eleverna.


Genom mitt stora intresse för den digitaliseringen som kommunen just nu genomför ser jag möjligheter där eleverna på ett enkelt sätt kan få struktur i sitt lärande och ett sätt för oss pedagoger att ge återkoppling mer frekvent till eleverna. Jag tror detta kommer vara ett stöd för både mina elever och mina kollegor. Det är intressant och utmanande både för mig själv och eleverna att hitta helt nya arbetssätt samt att se hur eleverna kan ta till sig av utvecklingen och att dom lättare kan förstå vad det är vi som pedagoger förväntar oss av dem. Eleverna blir mer delaktiga i sitt lärande.


Bemötandet av elever anser jag också vara en viktig del i undervisningen. Relationsskapande mellan främst mig som lärare och eleverna (men också andra personalgrupper på skolan) är oerhört viktig för att skapa en trygghet och en lärmiljö som främjar elevers lärande och utveckling. Jag har genom min erfarenhet av arbetet som pedagog skapat ett tryggt klassrum, anpassat för alla mina elever, och tror genom det att elevernas måluppfyllelse utvecklas åt rätt håll varje dag.

Mitt klassrum har alltid varit öppet för vårdnadshavare, kollegor och övrig personal på skolan. Jag ser det som en självklarhet att visa alla som är intresserade vad det är jag och mina elever gör under lektionerna och i det kommer det kollegiala lärandet som jag anser är en viktig del i ett lyckat klassrum. Att kunna delge varandra i våra lyckanden, och misslyckanden, för att stimulera och nå varje elev i klassrummet och få dom att lyckas.



*******************

Victoria Eriksson



Jag heter Victoria Eriksson och arbetar som legitimerad lärare i idrott och hälsa samt svenska på Älvstranden Bildningscentrum, där ligger även mitt försteläraruppdrag i pedagogiskt arbete. Just nu undervisar jag åk 6-9 i IoH och åk 7 i svenska.


Jag tog min lärarexamen 2007 och har sedan dess arbetat i Hagfors kommun. Jag är även utbildad instruktör i hjärt- och lungräddning, både för barn och vuxna.


Jag är särskilt intresserad av hur vi kan använda fysisk aktivitet för att kunna höja elevernas resultat i skolan. Under hösten har jag startat ett puls-projekt, där eleverna har möjlighet att delta på två idrottspass/vecka efter skoltid. Studier visar att pulsträning är en bra metod att stärka elevernas inlärnings- och koncentrationsförmåga, samt självklart förbättra deras fysiska, psykiska och sociala hälsa.


När jag reflekterar över att förändra, utveckla och förbättra verksamheten påminns jag alltid om Michael Jackson strof: “If you want to make a change, start with the man in the mirror”.


För att lyckas som pedagog är det viktigt att skapa goda relationer, finna elevernas motivation samt vara tydlig med vad som förväntas av eleverna. Detta gör jag genom att i dialog med eleven låta den utvecklas och utmanas utifrån sina förutsättningar och behov samt arbeta med elevdemokrati vad gäller innehållet i undervisningen. En annan framgångsfaktor är att ha en tydlig struktur på lektionen för att skapa en trygghet hos eleven.

Jag strävar efter att tillföra entusiasm, energi och lust både gentemot kollegor och elever, för det du ger får du tillbaka!

*******************

Ylva J Säfström   

Jag heter Ylva J Säfström och är förstelärare i språk- läs och skriv grundskolan ÄBC/Sunnemo Hagfors kommun. Tillsammans med min kollega Jenny jobbar jag i en trea på ÄBC med 32 elever. I snart 27 år har jag jobbat som lärare på lågstadiet, och jag älskar mitt jobb. Jag anser mig ha det viktigaste jobbet som finns, barn är fantastiska. Det är både ett utvecklande och utmanande arbete och framförallt är ingen dag den andra lik och det finns ingen bättre känsla än när ett barn upptäcker läsningens förtrollade värld. 

Under 10 års tid har jag jobbat som läs och skrivutvecklare i kommunen, ett uppdrag som har gett mig förtroendet att träffa olika pedagoger i olika verksamheter. Det har även gett mig förmånen att få diskutera olika pedagogiska dilemman och hur man kan jobba kreativt och forskningsbaserat med frågor kring språk, läs och skriv. Jag deltar i ett värmländskt nätverk som heter SoliVärmland, där får jag den senaste forskningen genom ett nära samarbete med Karlstads Universitet och RUC. Jag träffar alla lärare i kommunen som jobbar i årskurs ett vid sex tillfällen. Syftet med dessa träffar är att utbyta erfarenheter och pedagogiska tips med varandra. Jag föreläser om forskning rörande läsning och skrivning och visar ny litteratur och material. Det viktigaste är kollegialt lärande och förståelsen i att man aldrig blir fullärd. Jag har handlett läsförståelse genom RUC med personal från åk 4-9, läslyftet från Fkl-åk3 och estetiska lärprocesser. Just nu utbildar jag mig till Skua utvecklare. Under 25 års tid har jag haft det stora privilegiet att handleda lärarstudenter. Jag är också utbildad mentor.

Mitt mål är att alla barn ska upptäcka läsningens magi och förstå att det är nyckeln till all kunskap. Kommunikation och kreativt arbete är mina ledstjärnor och jag jobbar med alla sinnen så ofta det är möjligt. Jag har höga förväntningar på mina elever samtidigt som vi ska kunna skratta och ha trevligt tillsammans.


*******************



Populära inlägg i den här bloggen

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning

Språkutvecklande arbetssätt med bilder som stöd i undervisningen