Trygghet och studiero.

Debatten om skolan handlar ofta om trygghet och studiero.
Det är även en viktig del i de inspektioner som Skolinspektionen genomför.

Vad säger då Skolinspektionen om trygghet och studiero?

Vid inspektioner har det framkommit att det är vanligare med problem avseende studiero än trygghet.
De flesta elever känner trygghet i skolan men studieron upplevs av många elever som bristande.

Vad kan man då se hos skolor där Skolinspektionen gjort bedömningen att studieron är god?

Arbetet på skolorna är målinriktat med en levande diskussion bland pedagoger och elever.
I kollegiet har man förankrat gemensamma rutiner och samarbetet bland pedagogerna är stort.

Man arbetar långsiktigt för att skapa en hög tydlighet i de gemensamma rutinerna.
Fokus ligger på det proaktiva arbetet.

En förutsättning för att skapa studiero är ett bra ledarskap i klassrummet.
Strukturen ska vara tydlig och det gäller att tidigt fånga upp elever som riskerar att inte nå målen.

Skolinspektionen menar att det finns framgångsfaktorer men inga standardlösningar eller enkla recept.
Att snabbt identifiera riskområden är dock en given framgångsfaktor.

Detta blir mitt sista blogginlägg efter en period som minst sagt varit märklig med
distansundervisning sedan den 19 mars.
Gymnasiet har genomfört en utvärdering av distansstudierna bland våra elever och
något som många upplever är att studieron varit bättre
och att pedagogerna varit tydligare i sina instruktioner.
 Dock har det förekommit visst ‘teknikstrul’, uppgifterna har varit fler
och ju längre tiden har gått desto svårare har det blivit med motivationen.

Med hopp om att vi har våra elever på plats IRL i augusti önskar jag alla en härlig sommar
med hemester, avstånd och handtvätt!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning