De estetiska språken

I den kommunövergripande lärgruppen för fritidshem har det under läsåret 18/19, som vi även tidigare skrivit om, arbetats med digitalisering men också kring utvecklingsområdet  "Nyanlända elevers lärande" en satsning från Skolverket som alla skolans verksamheter deltagit i.  

Var kommer estetiken in? En människa har inte enbart ett språk och om det talade språket inte är ett gemensamt så kan estetik ge en suverän möjlighet till kommunikation. Inom t.ex. Reggio Emilia filosofin "ett barn har hundra språk" har de estetiska lärprocesserna alltid använts som både form och innehåll.

Det estetiska perspektivet har ytterligare stärkts i grundskolan under senare år. I läroplanen Lgr 11 anges att elevens bildning ska ske utifrån olika estetiska aspekter.
I fritidshemmets uppdrag kap.4 finns en punkt under centrala innehållet som lyder: Skapande genom estetiska uttrycksformer, till exempel lek, bild, musik, dans och drama. Under den punkten framskrivs också digitala verktyg och medier för kommunikation. Vad är då estetiska lärprocesser? Om man läser forskning i ämnet är det svårt att få ett entydigt svar. Skulle vi drista oss till att göra en summering av ett mångfacetterat område så hamnar vi på: Elevens möjlighet till att uttrycka sig och formulera sin förståelse t ex genom bild,musik,dans,form och rörelse.

Hur har vi då arbetat? Vi har varvat teori och praktik, bland annat genom att ta del av enstaka moduler från Skolverkets webbkurser,forskningsbaserade artiklar,filmer och delar av den litteratur som övriga skolans kollegor läst inom satsningen "Nyanländas elevers lärande". I de praktiska inslagen har vi använt oss själva som tänkta elever. En av de dagarna - nämligen "Rocka socka dagen" undervisades vi av kulturskolans danspedagog Sandra Sjöström Johansson, under temat "Trygghet och Samarbete". Tanken var att visa på och framförallt  bli påmind om att vi har många olika språk, bl.a. dans och rörelse. Vi vill passa på att tacka Sandra för allt det hon delgav oss.

Det var en mycket uppskattad dag, tyvärr så blev kulturskolans Therése Olsson sjuk så hon kunde inte undervisa oss inom filmskapande. Detta löste gruppen genialt genom att kollegor som arbetat mycket med Stop Motion,delade med sig av sina kunskaper. Stop motion är en av tre huvudsakliga animationstekniker. Den bygger på enbildstagningar av figurer och miljöer som successivt flyttas/byter ställning mellan tagningarna. Det filmades och skrattades. Vi har också fått till oss att denna dag fått spridning till elevgrupperna - det var naturligtvis det som var huvudsyftet.

Om ni vill läsa lite mera om estetiska lärprocesser så rekommenderar vi artikeln "Estetiska lärprocesser" skriven av Ulla Alexandersson och Ann-Katrin Swärd, Göteborgs universitet, utgiven av Skolverket( 2015).    

https://larportalen.skolverket.se/LarportalenAPI/api-v2/document/path/larportalen/material/inriktningar/5-las-skriv/Grunds%C3%A4rskola/015_tematiska-arbsatt/del_06/material/Flik/Del_06_MomentA/Artiklar/M15_1-9_06_artikel%20estetiska%20larprocesser.docx

Nästa läsår 19/20 fortsätter lärgruppen sitt lärgruppsarbete genom att ytterligare fördjupa sig i uppdraget - undervisning i fritidshem. Innan dess ska vi alla ha en välförtjänt semester.


// Kerstin Haglund och Eva-Lena Nilsson.    


Rocka sockorna står för att vi alla är olika som individer, men har samma rättigheter och värde




                                         Hur formen triangel gestaltas olika


Danspedagog Sandra Sjöström Johansson

Tidperspektiv: Hur lång är en minut?

 

Det kluras på manus, inspelning och redigering.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Hjärngympa “Stretch your thinking”

Genrepedagogik - cikelmodellen

Cirkelmodellen- även i min engelskundervisning