Internetdagarna 2018
Rapport från Internetdagarna i Stockholm 19-20 november 2018
Varje år de senaste 19 åren har Internetstiftelsen anordnat Internetdagarna där lite blandade teman kring internet och digitalisering tagits upp (från rena tekniska lösningar till användningsområden och spridning av digitalisering). Årets evenemang innehöll ett stort utbud med olika inriktningar som ramades in av gemensamma föreläsningar med fantastiska keynote-talare kring ämnen som AI och framtidsforskning till könsperspektiv inom data-/internetvärlden.
Vi följde skolspåret båda dagarna och fick där ta del av vad som händer just nu i skolvärlden. Bland annat fick vi veta att skolverket nu köpt in en plattform som de kommer att använda för sina prov, varje skola kopplar upp sig till proven och där ska alla delar finnas, på så sätt kommer spridningsrisken minskas. Vissa provskolor har redan idag valts ut och 2022 ska alla skolor vara involverade i detta. Redan nu ska uppsatsdelar skrivas digitalt, men det finns i nuläget lite olika lösningar.
Vi fick även ta del av en rapport kring elevers internetvanor och hur de upplever undervisningen kring bland annat källkritik. Det visade sig att eleverna upplever att skolan pratar mycket om källkritik och "varnar" för att allt på internet inte är sant och att man därav bör förhålla sig kritisk. Det var dock mer ovanligt att man övar detta med eleverna på något sätt genom olika uppgifter eller att visa på olika varianter av trovärdiga källor. Många elever vet hur de ska tänka på men inte hur de rent praktiskt ska genomföra det när det väl är ute på nätet. Hur ser man vad som är trovärdigt? Hur vet man vad som är sant respektive falskt?
Regeringens digitaliseringsstrategi innebär att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitalisering, i skolan innebär detta att alla elever ska utveckla en adekvat digital kompetens. Under internetdagarna påpekades det flera gånger att det egentligen inte handlar om att ha digital utrustning i framkant, utan att man verkligen ska kunna använda tekniken i det syftet det är till för. Alltså för skolan ska fokus vara utbildning och pedagogik!
Föreläsningen kring källkritik:
Nedan finns länkar från de två internetdagarna
Dag 1:
https://www.youtube.com/watch?v=b2l0x10mcnc&t=12969s
Dag 2:
Vi fick även ta del av en rapport kring elevers internetvanor och hur de upplever undervisningen kring bland annat källkritik. Det visade sig att eleverna upplever att skolan pratar mycket om källkritik och "varnar" för att allt på internet inte är sant och att man därav bör förhålla sig kritisk. Det var dock mer ovanligt att man övar detta med eleverna på något sätt genom olika uppgifter eller att visa på olika varianter av trovärdiga källor. Många elever vet hur de ska tänka på men inte hur de rent praktiskt ska genomföra det när det väl är ute på nätet. Hur ser man vad som är trovärdigt? Hur vet man vad som är sant respektive falskt?
Regeringens digitaliseringsstrategi innebär att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitalisering, i skolan innebär detta att alla elever ska utveckla en adekvat digital kompetens. Under internetdagarna påpekades det flera gånger att det egentligen inte handlar om att ha digital utrustning i framkant, utan att man verkligen ska kunna använda tekniken i det syftet det är till för. Alltså för skolan ska fokus vara utbildning och pedagogik!
Föreläsningen kring källkritik:
Nedan finns länkar från de två internetdagarna
Dag 1:
https://www.youtube.com/watch?v=b2l0x10mcnc&t=12969s
Dag 2:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL9Lg6Kd-sxeBgrfjKgFQKEWKLnWHB6mby
Elisabeth Dahlén och Camilla Häkkinen
Elisabeth Dahlén och Camilla Häkkinen
Verkar som ni hade intressanta dagar i Stockholm, tack för att ni delar med er!
SvaraRaderaIntressant det där med källkritik...det är viktigt att man övar det!
SvaraRadera